Το σχέδιο εργασίας με τίτλο “From ant to Lizard, the discovery of biodiversity in the playground”, είναι ένα καινοτόμο ευρωπαϊκό έργο eTwinning, που υλοποιήθηκε από τη νηπιαγωγό Κλειδαρά Μαρία και τα 23 νήπια του 5ου Νηπιαγωγείου Κιλκίς σε συνεργασία με 2 νηπιαγωγεία από την Πορτογαλία (EB Manuel Antonio Pina, Vila Nova Gaia, Portugal and Jardim de Infancia de Valadares - Agro, Vila Nova de Gaia, Portugal) και 1 από τη Βουλγαρία (Kindergarden 25 "Brothers Grim", Shumen, Bulgaria). Πρόκειται για ένα πρόγραμμα 4 μηνών που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2016 και τελείωσε τον Ιούνιο του 2016, καθώς ο ερχομός της άνοιξης και η αναγέννηση της φύσης προκαλούσε το ενδιαφέρον και την περιέργεια των νηπίων να μελετήσουν τις μορφές ζωής που υπάρχουν στη σχολική μας αυλή. Στηρίχτηκε στην ιδέα ότι το παιδί μαθαίνει παρατηρώντας και ανακαλύπτοντας το περιβάλλον της αυλής, το οποίο αποτελεί ένα άριστο πεδίο παρατήρησης, μελέτης, καταγραφής δεδομένων, δημιουργίας υποθέσεων και επίλυσης προβλημάτων αλλά και εξαγωγής συμπερασμάτων. Κατά συνέπεια εφαρμόζοντας τις αρχές της ανακαλυπτικής μάθησης σε συνδυασμό με τις αρχές του εποικοδομητισμού και των κοινωνικοπολιτισμικών προσεγγίσεων οι μαθητές τεσσάρων νηπιαγωγείων δημιούργησαν μια κοινότητα επιστημόνων με σκοπό τη μελέτη της βιοποικιλότητας της σχολικής αυλής. Το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων έλαβε χώρα στον αύλειο χώρο των σχολικών μονάδων αλλά και εντός της τάξης αξιοποιώντας τη γωνιά του υπολογιστή αλλά και μια γωνιά παρατηρήσεων που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό. Η κάθε μια τάξη αποτέλεσε μια ομάδα, στους κόλπους της οποίας δινόταν η ευκαιρία στον κάθε μαθητή πρώτα να κατασκευάσει τη γνώση με το δικό του τρόπο αβίαστα, δρώντας σε ένα πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον δίνοντας του την ευκαιρία αξιοποιώντας αφενός τις πρότερες εμπειρίες του πάνω στο θέμα και ανακαλύπτοντας αφετέρου βιωματικά το περιβάλλον όπου ζει και μεγαλώνει και ακολουθώντας μεθόδους έρευνας, εξέτασης, υπόθεσης, παρατήρησης και εξαγωγής συμπερασμάτων σε προσωπικό επίπεδο, να μοιράζεται τη νέα γνώση με τους συμμαθητές του μέσω της σύνθεσης μικρών ερευνητικών ομάδων. Συγκεκριμένα τα νήπια διαμόρφωσαν δύο ερευνητικές ομάδες καθώς επέλεξαν να μελετήσουν δύο διαφορετικά είδη εντόμων (μέλισσα και μυρμήγκι).
Σε τρίτη φάση και αφού προσεγγίστηκε το θέμα ανά τάξη το έργο προχώρησε με συμμετοχικές – συλλογικές δραστηριότητες μεταξύ των συμμετεχόντων νηπιαγωγείων του προγράμματος που συνέβαλλαν στην αλληλεπίδραση και στην αλληλεξάρτηση μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά και στην οικοδόμηση μιας νέας γνώσης που αφορούσε όλους τους εμπλεκόμενους στο έργο. Επίσης δόθηκε η δυνατότητα στα νήπια καθόλη τη διάρκεια του έργου να λάβουν αποφάσεις ψηφίζοντας το λογότυπο του έργου αλλά και μέσω της αξιοποίησης εργαλείων Web 2:0 να επιλέξουν πληροφορίες από ασφαλείς μηχανές αναζήτησης προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την εξέλιξη του έργου αλλά και να επιλέξουν το υλικό που θα διαμοιράζονταν με τους συμμαθητές άλλων χωρών μέσω του Twinspace του έργου. Ακόμη αξιοποίησαν εφαρμογές και ανέπτυξαν κοινές συνεργατικές εικαστικές δημιουργίες αλλά και παιχνίδια που συνέβαλλαν τόσο στην καλλιέργεια δεξιοτήτων χρήσης του πληκτρολογίου και του ποντικιού του ηλεκτρονικού υπολογιστή, την εκμάθηση μιας νέας γλώσσας, της Αγγλικής με σκοπό να επικοινωνήσουν. Αρχικά τα νήπια ετοίμασαν σύντομα βίντεο με το εργαλείο windows movie maker και το οποίο ανήρτησαν στο twinspace με σκοπό να τους γνωρίσουν τα άλλα μέλη του προγράμματος αλλά και να παρουσιάσουν το πεδίο μελέτης δηλαδή την αυλή του σχολείου τους αλλά και τα ενδιαφέροντά τους. Τα νήπια όταν παρακολούθησαν τα βίντεο των παιδιών των άλλων χωρών ενθουσιάστηκαν και εξέφρασαν την επιθυμία να παίξουν με το κάστρο τους, να φτιάξουν μαζί κατασκευές και να διαβάσουν βιβλία. Στη συνέχεια αποφασίστηκε ανά σχολείο να φτιάξουν από μία αφίσα και να ψηφίσουν μέσω της εφαρμογής survey monkey το έργο που θα επέλεγε η πλειοψηφία ως λογότυπο του έργου.
Σε τρίτη φάση και αφού προσεγγίστηκε το θέμα ανά τάξη το έργο προχώρησε με συμμετοχικές – συλλογικές δραστηριότητες μεταξύ των συμμετεχόντων νηπιαγωγείων του προγράμματος που συνέβαλλαν στην αλληλεπίδραση και στην αλληλεξάρτηση μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά και στην οικοδόμηση μιας νέας γνώσης που αφορούσε όλους τους εμπλεκόμενους στο έργο. Επίσης δόθηκε η δυνατότητα στα νήπια καθόλη τη διάρκεια του έργου να λάβουν αποφάσεις ψηφίζοντας το λογότυπο του έργου αλλά και μέσω της αξιοποίησης εργαλείων Web 2:0 να επιλέξουν πληροφορίες από ασφαλείς μηχανές αναζήτησης προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την εξέλιξη του έργου αλλά και να επιλέξουν το υλικό που θα διαμοιράζονταν με τους συμμαθητές άλλων χωρών μέσω του Twinspace του έργου. Ακόμη αξιοποίησαν εφαρμογές και ανέπτυξαν κοινές συνεργατικές εικαστικές δημιουργίες αλλά και παιχνίδια που συνέβαλλαν τόσο στην καλλιέργεια δεξιοτήτων χρήσης του πληκτρολογίου και του ποντικιού του ηλεκτρονικού υπολογιστή, την εκμάθηση μιας νέας γλώσσας, της Αγγλικής με σκοπό να επικοινωνήσουν. Αρχικά τα νήπια ετοίμασαν σύντομα βίντεο με το εργαλείο windows movie maker και το οποίο ανήρτησαν στο twinspace με σκοπό να τους γνωρίσουν τα άλλα μέλη του προγράμματος αλλά και να παρουσιάσουν το πεδίο μελέτης δηλαδή την αυλή του σχολείου τους αλλά και τα ενδιαφέροντά τους. Τα νήπια όταν παρακολούθησαν τα βίντεο των παιδιών των άλλων χωρών ενθουσιάστηκαν και εξέφρασαν την επιθυμία να παίξουν με το κάστρο τους, να φτιάξουν μαζί κατασκευές και να διαβάσουν βιβλία. Στη συνέχεια αποφασίστηκε ανά σχολείο να φτιάξουν από μία αφίσα και να ψηφίσουν μέσω της εφαρμογής survey monkey το έργο που θα επέλεγε η πλειοψηφία ως λογότυπο του έργου.
Our evoting is ready. Please let children to vote and choose the best logo for this project. The e-voting process begins in 23 May till Friday 27 May. All students have to do is to write down in the space the number of the picture they want.
Επόμενο βήμα ήταν η μελέτη πεδίου σχετικά με το θέμα. Τα παιδιά βγήκαν στις αυλές και οι παρατηρήσεις ξεκίνησαν. Τα παιδιά μετά από μία εβδομάδα κατέγραψαν τα ευρήματά τους σε πίνακα, ο οποίος αναρτήθηκε στο padlet που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό, ώστε όλα τα ευρήματα όλων των σχολείων να είναι συγκεντρωμένα. Η δική μας ομάδα ανακάλυψε μυρμηγκοφωλιές, μέλισσες και πεταλούδες. Τα παιδιά φωτογράφισαν τα ευρήματά τους και τα παρουσίασαν στην τάξη, ενώ ταυτόχρονα επέλεγαν και τι από αυτά θα ανέβαζαν στην πλατφόρμα του Twinspace με σκοπό να ενημερώσουμε τους συνεργάτες μας για τα ευρήματα. Ακολούθησε η δημιουργία εννοιολογικών χαρτών, όπου και κατεγράφησαν όσα γνώριζαν τα νήπια για το έντομο που επέλεγε να μελετήσει και όσα θα ήθελαν να μάθουν. Η δική μας τάξη χωρίστηκε σε δύο ομάδες και μελέτησαν τη μέλισσα και το μυρμήγκι, όπως φαίνεται και στους παρακάτω εννοιλογικούς χάρτες.
Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας την ασφαλή μηχανή αναζήτησης για παιδιά http://www.kiddle.co/ αναζητήσαμε πληροφορίες για τα έντομα που μας ενδιέφεραν. Τα νήπια συγκέντρωσαν εικόνες της επιλογής τους αλλά έπαιξαν και online παιχνίδια σχετικά με τα έντομα που ανακάλυψαν στις σελίδες της μηχανής αναζήτησης.
Επίσης είχαμε την ευκαιρία να μελετήσουμε στο εργαστήριο που οργανώσαμε μια νεκρή μέλισσα. Με ένα μεγεθυντικό φακό παρακολούθησαν τα μέρη του σώματος της μέλισσας, τα φτερά, τα πόδια, το κεντρί.
Επίσης δημιουργήσαμε μέσω της εφαρμογής Quizlet παιχνίδια, θεωρώντας ότι μέσω του παιχνιδιού τα νήπια θα μπορούσαν να μάθουν λέξεις που σχετίζονταν με το θέμα και στα ελληνικά και στα αγγλικά. Πιο συγκεκριμένα φτιάξαμε Flashcards δηλαδή κάρτες με εικόνες εντόμων και τις αντίστοιχες λέξεις σε ελληνικά και αγγλικά. Κάθε φορά που εμφανιζόταν και ένα νέο έντομο τα νήπια είχαν την ευκαιρία να ακούσουν και τη λέξη στη νέα γλώσσα, Παιχνίδι Learn, όπου εδώ άκουγαν τη λέξη στα αγγλικά και έπρεπε, αφού συμβουλεύονταν τον πίνακα αναφοράς, να γράψουν τη λέξη στα ελληνικά, που αντιπροσώπευε η εικόνα και ήταν στα αγγλικά, Παιχνίδι Scatter, όπου έπρεπε να αντιστοιχίσουν την εικόνα με τη λέξη στην αγγλική γλώσσα με την αντίστοιχη καρτέλα στα ελληνική. Παιχνίδι Speller, στο οποίο έβλεπαν την εικόνα με την αγγλική λέξη και έγραφαν τη λέξη πατώντας πάνω στα αντίστοιχα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου. Τέλος υπήρχε και Test με ερωτήσεις για να γράψουν τη σωστή λέξη στα ελληνικά, με εικόνες που έπρεπε να ταιριάξουν και να γίνουν ζευγάρια, ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και σωστού - λάθους. Τα παιχνίδια μπορείτε να τα βρείτε πατώντας στο παρακάτω σύνδεσμο: https://quizlet.com/141461731/flashcards
Αποτέλεσμα ήταν τα νήπια να δημιουργήσουν μία αφίσα με λέξεις συναφείς με το θέμα στα ελληνικά και στα αγγλικά και ένα λεξικό μέσω της εφαρμογής kizoa.
Μια ακόμη σημαντική δράση ήταν και η συνεργατική ζωγραφική μέσω της εφαρμογής http://colorillo.com
Τα νήπια προσκάλεσαν τους συμμετέχοντες στο έργο να ζωγραφίσουν συνεργατικά και να δημιουργήσουν φανταστικά έντομα. Οι συγκεκριμένες ενέργειες καταγράφονταν στην εφαρμογή και στο τέλος δημιουργούνταν ένα βίντεο που έδειχνε βήμα βήμα τη δημιουργία του έργου.
Μπορείτε να απολαύσετε τα έργα μας.
Δημιουργήσαμε επίσης και το ημερολόγιο των μικρών επιστημόνων δημιουργώντας έτσι μια μικρή ψηφιακή ιστορία μέσω της εφαρμογής calameo
Publish at Calameo
Και φυσικά αξιολογήσαμε το έργο μας με τη δημιουργία ενός συννεφόλεξου με το εργαλείο https://tagul.com/ δείχνοντας με αυτό τον τρόπο τι σήμαινε το έργο για εμάς και τι μας άρεσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου