7 νηπιαγωγεία από το Βόλο, την Εύβοια, τη Βέροια, το Κιλκίς και τα Φάρσαλα ξεκίνησαν ένα μαγικό εθνικό eTwinning ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών.
Από την πρώτη στιγμή φάνηκε ότι και τα 7 νηπιαγωγεία και οι μαθητές αυτών είχαν πραγματική όρεξη για να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους και τη φαντασία τους με αφορμή ένα παραμύθι. Η μία τάξη ενέπνεε και ενέπλεκε και την άλλη σε όλη αυτή την μαγεία. Παράδοση και τεχνολογία συμβάδισαν σε αυτό το έργο αρμονικά. Τα νήπια προσέγγισαν την παράδοση και τα παραμύθια των προτιμήσεών τους αξιοποιώντας τη δύναμη που κρύβεται στις νέες Τεχνολογίες με αποτέλεσμα να διαμοιράζεται η γνώση και η εμπειρία ενός παραμυθιού ισότιμα σε όλα τα νηπιαγωγεία.
Η δημιουργία της ηλεκτρονικής δανειστικής βιβλιοθήκης ήταν πραγματικά καινοτόμα καθώς αποτέλεσε ένα σημαντικό εργαλείο αναπλήρωσης των κενών των συνηθισμένων βιβλιοθηκών που υπάρχουν στα σημερινά νηπιαγωγεία όπου και παρατηρείται να υπάρχουν ήδη χρησιμοποιημένα και φθαρμένα από τη χρήση βιβλία. Από την άλλη βοήθησε στην ανανέωση και στον εμπλουτισμό νέων βιβλίων που πρωτύτερα δεν ήταν γνωστά σε όλες τις νηπιαγωγούς του προγράμματος αλλά και βιβλίων που γεννήθηκαν μέσα από τη ματιά και τη σκοπιά της παιδικής σκέψης. Δημιουργήθηκαν 19 υπέροχα παραμύθια με διάφορες τεχνικές, π.χ. με αφορμή ένα τραγούδι, με τη χρήση εικόνων και αντικειμένων, με αφορμή τοπικούς μύθους και λαϊκές δοξασίες κ.α. με σκοπό να καλλιεργηθεί ο προφορικός λόγος των νηπίων, η φιλαναγνωσία αλλά και η δημιουργική φαντασία και έκφραση. Τα παραμύθια ήταν:
- Η ΛΑΦΙΝΑ
- ΠΑΝΤΡΕΥΟΥΝΕ ΤΟΝ ΚΑΒΟΥΡΑ
- ΜΠΛΕ ΦΟΒΟΣ ΣΤΑ ΓΚΡΙΖΑ ΠΟΝΤΙΚΙΑ
- ΓΙΑ ΠΟΥ ΤΟ ΒΑΛΕΣ ΧΟΡΧΙΤΟ;
- Ο ΘΥΜΟΣ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ
- ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΑΚΙ
- Η ΞΑΝΘΟΥΛΑ
- ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ
- Η ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΩΝΙΟΥ
- Ο ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ
- ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΟΝΤΙΟΥ ΠΙΚΙ - ΠΙΚΙ
- Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΒΕΡΓΙΝΑ
- Ο ΜΙΚΡΟΥΛΗΣ ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΣ
- Ο ΔΡΑΚΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
- ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΗΣ ΜΥΡΤΩΣ
- ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΙΚΙΡΙΚΟΥ
- ΤΟ ΚΡΥΦΤΟ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ
Επίσης έγινε ανταλλαγή ιδεών και διδακτικών προσεγγίσεων ως προς τους τρόπους επεξεργασίας και δημιουργίας ενός βιβλίου και διαμοιράστηκαν μέσω της πλατφόρμας του έργου. Οποιαδήποτε επεξεργασία γινόταν εντός της κάθε τάξης και σχετιζόταν με τη δημιουργία και έκφραση π.χ. δραματοποιήσεις, εικονογράφηση, δημιουργία ηρώων του παραμυθιού αναρτούνταν στ σχετική σελίδα και πολλές φορές οι ιδέες συναδέλφων ενέπνευσαν τις ομάδες για να δημιουργήσουν κάτι νέο ή κάτι παρόμοιο σε κάποια άλλη ιστορία. Για παράδειγμα η δραματοποίηση ενός λαϊκού παραμυθιού "Η Ξυλένια" στάθηκε η αφορμή ενός κουτιού που ταξίδευε από σχολείο σε σχολείο και εμπλουτιζόταν κάθε φορά με κούκλες, παιχνίδια (το κάστρο της ξυλένιας, επιτραπέζιο κ.α.,), το βιβλίο των εντυπώσεων αλλά και άλλες δημιουργίες που συνέθεταν την ιστορία και τα νήπια μπορούσαν να το δραματοποιήσουν, να παίξουν κουκλοθέατρο και να απολαύσουν την αξιοποίηση ποικίλων υλικών.
Αλλά και το Ρόμπολο, το προσφυγάκι του δάσους μας οδήγησε στη δημιουργία αφισών με μηνύματα με το τι χρειάζεται κάποιος για να μεγαλώσει, ωθώντας τα νήπια να αανκαλύψουν τα δικαιώματά τους και να προσεγγίσουν έννοιες, όπως ξεριζωμός, προσφυγιά κ.α. Η ανταλλαγή λοιπόν δεμάτων μεταξύ των παιδιών και των σχολείων συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και της συνεργασίας καθώς όλοι είχαν κοινό στόχο και σκοπό: να εκφραστούν δημιουργικά.
Φυσικά και επειδή θεωρήσαμε ότι τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα μέσω του παιχνιδιού δημιουργήσαμε παιχνίδια κυρίως επιτραπέζια με το λογισμικό jigsaw
Επίσης τους δώσαμε τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο με τη δημιουργία μιας σελίδας με τίτλο "ΜΑΝΤΕΨΕ ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ". Στη σελίδα αυτή αναρτήθηκαν αφηγήσεις παραδοσιακών παραμυθιών από τα νήπια με το εργαλείο http://www.voki.com/ και καλούσαν τους συμμαθητές - συνεργάτες στο έργο να μαντέψουν το παραμύθι και να το ζωγραφίσουν. Οι ιστορίες αφηγήσεις ήταν:
Τα νήπια έβρισκαν τις απαντήσεις και τις αναρτούσαν κάτω από κάθε αφήγηση.
Σημαντικός επίσης παράγοντας στην καλλιέργεια του προφορικού λόγου των νηπίων αλλά και η καλλιέργεια της έκφρασης και επικοινωνίας με συνομίληκους και ενήλικες ήταν και η επικοινωνία μς με τα νήπια του 6ου Νηπιαγωγείου Βέροιας. Δημιουργήθηκε ένα padlet, όπου εκεί αναρτήθηκαν οι σημαντικότερες στιγμές μας όταν συνομιλούσαμε μέσω Skype.
Επίσης τα νήπια παρουσίασαν το πρόγραμμα και στα νήπια του κλασικού τμήματος του νηπιαγωγείου αλλά και στην ηλεκτονική τοπική εφημερίδα ΓΝΩΜΗ ΚΙΛΚΙΣ ΠΑΙΟΝΙΑ με σκοπό να διαχυθεί η σπουδαιότητα τέτοιων έργων στην καθημερινή πρακτική του νηπιαγωγείου και ιδιαίτερα να τονισθεί η σημασία της συνεργασίας εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων για την υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων eTwinning στην τοπική κοινωνία.
Η αξιολόγηση του προγράμματος χωρίστηκε σε δύο κατηγορίες: Στην άποψη των νηπιαγωγών για την υλοποίηση του έργου αλλά και στην άποψη των μαθητών. Δημιουργήθηκαν δύο padlet για το σκοπό αυτό, όπου και συγκεντρώθηκαν οι απόψεις όλων των εμπλεκομένων. Για να διερευνηθούν οι απόψεις των μαθητών δημιουργήθηκε ένα ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ , ώστε να εξετάσουμε τι τους άρεσε από το πρόγραμμα. Συμμετείχαν 94 μαθητές και τα αποτελέσματα μπορείτε να τα δείτε στην παρακάτω παρουσίαση.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου τους άρεσε πάρα πολύ που έκαναν καινούριους φίλους, που έπαιξαν παιχνίδια, που αντάλλαξαν δέματα, που συμμετείχαν στη δημιουργία της βιβλιοθήκης και σε γενικές γραμμές ευχαριστήθηκαν που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αν και κάποια από αυτά θα ήθελαν να είχαν περισσότερο χρόνο να παίξουν με το υλικό που περιείχαν τα δέματα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου τους άρεσε πάρα πολύ που έκαναν καινούριους φίλους, που έπαιξαν παιχνίδια, που αντάλλαξαν δέματα, που συμμετείχαν στη δημιουργία της βιβλιοθήκης και σε γενικές γραμμές ευχαριστήθηκαν που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αν και κάποια από αυτά θα ήθελαν να είχαν περισσότερο χρόνο να παίξουν με το υλικό που περιείχαν τα δέματα.
Στους δε γονείς δόθηκε ερωτηματολόγιο με σκοπό να μελετηθεί ο βαθμός επίδρασης και σε ποιους τομείς είχε η εμπλοκή του παιδιού τους σε ένα τέτοιο πρόγραμμα.
'Οπως φαίνεται από την ανάλυση των ερωτηματολόγίων που συγκεντρώθηκαν σχετικά με την άποψη τους για το πρόγραμμα, είπαν συγκεκριμένα: " Με το πρόγραμμα ενισχύθηκε η συλλογική εργασία που φαίνεται στον τρόπο που λειτουργεί το παιδί μου στο σπίτι, η δημιουργικότητά του και η φαντασία του" ,"Καλλιεργήθηκε η φιλαναγνωσία " ,
" Η ενασχόληση με το πρόγραμμα κράτησε αμείωτο και πολύ υψηλό το ενδιαφέρον της Ελένης για το σχολείο καθ'όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Τη βοήθησε να μάθει και να γνωρίσει καινούρια πράγματα με βιωματικό τρόπο, καθώς επίσης να ανακαλύψει τα ταλέντα της και να καλλιεργήσει τις δεξιότητές της ", Καλλιεργήθηκε η φαντασία", "Ερχόταν κάθε μέρα ενθουσιασμένος και μου έλεγε όσα γίνονταν", "Απόκτησαν εμπειρίες του κόσμου όπου ζουν, π.χ. να στέλνουν ένα δέμα", "Γνώρισαν νέους φίλους και μοιράστηκαν ιδέες" και "Ο γιος μου έγινε περισσότερο επικοινωνιακός και πιο δημιουργικός".
Μέσω των δραστηριοτήτων που αναπτύχθηκαν, καλλιεργήθηκαν μια σειρά δεξιοτήτων των νηπίων απαραίτητες για το μαθητή του 21ου αιώνα, όπως η καλλιέργεια του προφορικού λόγου, η δημιουργικότητα και η φαντασία, η κριτική σκέψη, η επικοινωνία και η ικανότητα ακρόασης, αλλά και αξίες όπως το πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας, η συνεργασία, η αλληλεπίδραση αλλά και η επαφή με τον κόσμο των Νέων Τεχνολογιών, η προτεραιότητα της ασφάλειας του στη χρήση του υπολογιστή και γνώρισαν τις δυνατότητες που παρέχει η Τεχνολογία στην καθημερινότητά τους. Αν και τα σχολεία μας ήταν μακριά η Τεχνολογία στάθηκε αρωγός στο να σπάσουν τα κλειστά τείχη της τάξης και να νιώθουμε ότι σε αυτό που κάναμε υπήρχαν και άλλοι συνοδοιπόροι με ίδιες δυνατότητες και ενδιαφέροντα. Τίποτα όμως από όλα αυτά δε θα είχαν γίνει αν δεν υπήρχε η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών που ενέπνευσαν με το προσωπικό παράδειγμα της αγάπης, της αλληλεπίδρασης και της συνεργατικής διάθεσης τους μαθητές τους.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τη νηπιαγωγό του 6ου νηπιαγωγείου Βέροιας Χρυσούλα Τσέκα, τις νηπιαγωγούς του 1ου ολοήμερου νηπιαγωγείου Ν. Αγχιάλου στο Βόλο Δήμητρα Κοντογεώργου και Φώφη Χατζησταύρου, τη νηπιαγωγό του 4ου 2/θεσιου νηπιαγωγείου Φαρσάλων Ειρήνη Μαυρίδου, τη νηπιαγωγό του Μαντουδίου Μαρία Βασιλοπούλου, τη νηπιαγωγό του 4ου 2/θεσιου νηπιαγωγείου Φαρσάλων Όλγα Παππά, τη νηπιαγωγό του Ιδ. Νηπιαγωγείου "Φατσούλες" στο Βόλο Σταυρούλα Καραϊσκου καθώς και τα νήπια και των 7 νηπιαγωγείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα που εργάστηκαν με τόσο ζήλο και αφοσίωση καθόλη τη σχολική χρονιά 2015 - 16 στο εθνικό έργο eTwinning "Μια φορά κι έναν καιρό..."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου