Μου άρεσε που ανακάλυψα.....

Μου άρεσε που ανακάλυψα.....
Μην σταματάς την εξερεύνηση. Όλο και κάτι άλλο μπορεί να σου αρέσει!!!

Εξερευνήστε:

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024

1ο ΑΔΣ στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα

 

1.    ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

 

Τίτλος διδακτικού σεναρίου : Ποιοι είναι οι Φίλοι του Σταμάτη και του Γρηγόρη;

Δημιουργός/οί Κλειδαρά Μαρία

Βαθμίδα - Πλαίσιο– Τάξη

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Νηπιαγωγείο

-Αριθμός παιδιών και χαρακτηριστικά:

Οι μαθητές της τάξης μας είναι 18 νήπια και προνήπια. Από αυτά τα 6 νήπια (3 αγόρια και 3 κορίτσια) και 12 προνήπια (4 αγόρια και 8 κορίτσια) έχουν παρόμοιο πολιτιστικό υπόβαθρο.  Ένας μαθητής είναι με επαναφοίτηση και γνωμάτευση ΚΕΔΑΣΥ και φοιτά στο Τμήμα Ένταξης και ένα προνήπιο έχει γνωμάτευση από ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη, την οποία όμως δεν έχει. 

-Ιδιαιτερότητες πλαισίου-ομάδας παιδιών:.

Κατά το σχεδιασμό του σεναρίου έχουν ληφθεί υπόψη τα ενδιαφέροντα, οι ικανότητες και οι ανάγκες όλων των μαθητών και έχουν σχεδιαστεί εργασίες με νόημα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους και τις ιδιαιτερότητες  και μέσω της ευέλικτης ομαδοποίησης των ομάδων εργασίας να δίνεται η δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής σε όλες τις δραστηριότητες και μάθησης σε όλα τα παιδιά.

Τα παιδιά οργανώνονται σε ομάδες εργασίας, ανομοιογενείς για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου οι μαθητές μέσω της αλληλεπίδρασης και τον καταμερισμό εργασιών και ρόλων να αναπτύξουν εποικοδομητικές συζητήσεις, να διαχειριστούν και να παρουσιάσουν πληροφορίες και να αξιοποιήσουν τα κατάλληλα προς το θέμα εργαλεία και να ολοκληρώσουν μια συγκεκριμένη σειρά καθηκόντων και ρόλων ενός σχεδίου εργασίας - Θεματικής προσέγγισης (τυπική συνεργατική μάθηση)

-Χαρακτηριστικά του σχολείου-τάξης:

Διθέσιο νηπιαγωγείο με λειτουργία 2 Πρωινών Υποχρεωτικών Τμημάτων, έχει Τμήμα Ένταξης, Πρωινή Προαιρετική Ζώνη και Προαιρετικό Ολοήμερο

-Χαρακτηριστικά περιβάλλοντος:

Η αίθουσα είναι ευρύχωρη και φωτεινή, υπάρχει χώρος για την ανάπτυξη μαθησιακών κέντρων και για παιχνίδι ή ψυχοκινητικές δραστηριότητες και ο αύλειος χώρος ενδείκνυται για οργανωμένες δραστηριότητες στη φύση σχετικές με το θέμα (υπάρχουν παρτέρια, φυτά και δέντρα προς άμεση παρατήρηση και προβληματισμό, βρύση,μεγάλη αυλή με δέντρα και χορτάρι κλπ).

 

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές και σύνδεση με ΠΣ

Προσχολική Εκπαίδευση

Βασικές Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν

Βασικό Θεματικό πεδίο - Θεματική ενότητα:

B. Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία: Προσωπική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη-  Κοινωνικές επιστήμες

Β2. Κοινωνικές Επιστήμες

Β2.2. Σχέση με Φθσικό και Δομημένο Περιβάλλον

 

Γνώσεις

Να αναγνωρίζουν βασικά σύμβολα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας Β.2.2. (ii)

Δεξιότητες

Να κατηγοριοποιούν σύμβολα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να περιγράφουν βασικούς κανόνες για την ασφαλή κυκλοφορία Β.2.2. (ii)

Στάσεις

Να εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για την ασφαλή κυκλοφορία τους στο δρόμο Β.2.2. (ii)

Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία - Θεματικές Ενότητες:

Α. Παιδί και Επικοινωνία Α1. Γλώσσα Α2. ΤΠΕ

 

Χρονικός προσδιορισμός

-Ημερολογιακή τοποθέτηση στο σχολικό έτος:

Η υλοποίηση του σεναρίου αναφέρεται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και συγκεκριμένα στο τρίτο τρίμηνο. Τα παιδιά έχουν μάθει να δουλεύουν σε ομάδες και να αλληλεπιδρούν  μεταξύ τους. Έχουν μάθει να δουλεύουν διερευνητικά και έχουν εξοικειωθεί με τις 5 φάσεις (5 Ε) και από την εμπειρία μου αυτός ο αρχικός σχεδιασμός ενδέχεται να αλλάξει ανάλογα με τις δυνατότητες και τις εμπειρίες των μαθητών.

- Εκτιμώμενος χρόνος-διάρκεια σε ημέρες:

Το σενάριο αυτό δημιουργήθηκε για την αξιολόγηση εκπαιδευτικού στο Πεδίο Α1 και είναι μία δραστηριότητα 45 λεπτών

 


2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα) – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Σύντομη περιγραφή σκεπτικού (επιστημονικές έννοιες, αιτιολόγηση επιλογής και σύνδεση με αναπτυξιακά και άλλα χαρακτηριστικά):

Η κυκλοφοριακή αγωγή δεν είναι ένα απλό μάθημα αλλά μια συμπεριφορά που αφορά όλους μας, μικρούς και μεγάλους. Είναι ένα "μάθημα ζωής".

Η διαπαιδαγώγηση ξεκινά από την οικογένεια που αποτελεί το βασικό δάσκαλο στις πρώτες εξορμήσεις του παιδιού στο δρόμο και στις βόλτες με το αυτοκίνητο και συνεχίζεται στο σχολείο.
Μην ξεχνάμε ότι εκπαιδευτικοί και γονείς αποτελούμε παραδείγματα συμπεριφοράς για τα παιδιά μας και για αυτό πρέπει όχι μόνο να τονίζουμε τις σωστές συμπεριφορές αλλά να τις εφαρμόζουμε και οι ίδιοι.

Οι μαθητές παρατηρούν το περιβάλλον όπου κυκλοφορούν και μεγαλώνουν και ως πολίτες της κοινωνίας κινούνται στους δρόμους είτε πεζοί είτε με τα αυτοκίνητα των γονιών τους. Κομμάτι της καθημερινότητας τους και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Οι μαθητές λόγω του ότι έχει σχήματα είναι μία γλώσσα που κατανοούν πολύ εύκολα και την οποία όλοι πρέπει να γνωρίζουμε και να τη σεβόμαστε όταν κυκλοφορούμε.  Είναι απαραίτητο να εφαρμόζεται από το Νηπιαγωγείο και να επαναλαμβάνεται, ανάλογα και σε επόμενες βαθμίδες ώστε να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα σωστής συμπεριφοράς στο δρόμο.

α) Εναλλακτικές (πρότερες) αντιλήψεις, τις ιδέες και τις αναπαραστάσεις των μαθητών/τριών (δηλαδή λανθασμένες ή ατελείς «γνώσεις» από εμπειρική ή επιστημονική άποψη):

Οι μαθητές λόγω του ότι έχει σχήματα είναι μία γλώσσα που κατανοούν πολύ εύκολα και την οποία όλοι πρέπει να γνωρίζουμε και να τη σεβόμαστε όταν κυκλοφορούμε.

β) Πιθανές δυσκολίες της σκέψης τους σχετικά με τις έννοιες αυτές:

Αντιλήψεις που έχουν ήδη διαμορφωθεί σχετικά με το τι σημαίνουν τα σήματα του ΚΟΚ και πώς τα χρησιμοποιούμε.

γ) Ζητήματα στην κοινωνική δομή της τάξης:

Για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών οι ομάδες θα χωριστούν σύμφωνα  με τον ΟΝ. Θα δημιουργηθούν 4 ομάδες (η καθεμιά ομάδα θα έχει σαν οδηγό και διαφορετικό φύλλο εργασίας) των 4 ατόμων, μία των 5 ατόμων και θα περιλαμβάνει νήπια – προνήπια, αγόρια και κορίτσια

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Ως προς τις προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, τα παιδιά αναμένεται να:

Γνώσεις:

Να αναγνωρίζουν σε ένα γραπτό κείμενο τους σημειωτικούς τρόπους που συνενεργούν για τη δημιουργία νοήματος Α.1.2.(i)

Δεξιότητες:

Να προβλέπουν το περιεχόμενο του κειμένου και να ζητούν διευκρινίσεις για σημεία που δεν κατανοούν Α.1.2. (i)

Να ερμηνεύουν πληροφορίες στα κείμενα με βάση τις δικές τους ιδέες και τα προσωπικά τους βιώματα Α.1.2. (i)

Να εκτελούν απλές ασκήσεις πρακτικής και εξάσκησης με ειδικά λογισμικά κλειστού τύπου Α.2.2. (i)

Να κατασκευάζουν νοητικούς και εννοιολογικούς χάρτες Α.2.2. (ii)

Να εκτελούν ενέργειες σταδιακά χωρίς τη βοήθεια ενήλικα Β.1.1. (i)

Να ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες /έργα τους και να εκτιμούν το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους θέτοντας νέους στόχους Β.1.1. (iii)

 

 


 

 4. ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ - ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

(σκοπός σεναρίου και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ως προς τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις)

Σκοπός:

Σκοπός του σεναρίου είναι μέσω της Θεματικής Προσέγγισης οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις των σημάτων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να τα κατηγοριοποιήσουν στις 4 κατηγορίες. Πρόκειται για ένα θέμα που εντάσσεται στο Β Πεδίο Κοινωνικές Επιστήμες και μέσω διαφόρων τεχνικών και εργαλείων να καλλιεργήσουν μια σειρά από ικανότητες απαραίτητες στην κοινωνία όπου ζουν.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:



5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

(ενδεικτικά: οργάνωση της τάξης, εκπαιδευτικό υλικό, αξιοποίηση εποπτικών μέσων, λογισμικών και υπηρεσιών των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών)

Φυσικό Περιβάλλον:

Το συγκεκριμένο σενάριο θα υλοποιηθεί εντός της τάξης και θα αξιοποιηθούν τα κέντρα μάθησης: γωνιά συζήτησης, γωνιά κουκλοθεάτρου (η οποία θα λειτουργήσει λόγω του θέματος), τα τραπέζια εργασίας, όπου θα τοποθετηθούν σε μορφή κυκλική και θα είναι εφοδιασμένα με εποπτικό παιδαγωγικό υλικό πάνω στο οποίο οι μαθητές θα εργαστούν και θα αλληλεπιδράσουν και θα κινούνται κυκλικά ώστε όλοι οι μαθητές να χρησιμοποιούν το εκπαιδευτικό – παιδαγωγικό υλικό.

Ψηφιακό Περιβάλλον:

Θα αξιοποιηθούν τρεις ηλεκτρονικοί υπολογιστές, από τους οποίους οι δύο θα βρίσκονται πάνω στα τραπέζια εργασίας και ένας στη γωνιά της παρεούλας. Ηλεκτρονικά παιχνίδια με το εργαλείο Web2:0 wardwall , learningapps.org βίντεο από το youtube

Εκπαιδευτικό Υλικό:

Οι κούκλες ΣΤΑΜΑΤΗΣ και ΓΡΗΓΟΡΗΣ, κουκοθέατρο, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, διαδικτυακά παιχνίδια  - κουίζ – τροζός της τύχης, σήματα κυκλοφορίας, χαρτόνια, σημασιολογικός πίνακας, μαρκαδόροι, ψαλίδια, κόλλες, φύλλα εργασίας, καρτέλες αρίθμησης, επιτραπέζιο, ζάρι

 


6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

 (περιγραφή διδακτικής μεθοδολογίας π.χ. διερευνητική, ομαδοσυνεργατική, βιωματική, κ.λπ. προσέγγιση, διδακτικές τεχνικές και διδακτικά εργαλεία, πλαίσιο και τεχνικές αξιολόγησης των μαθητών)  

 

6.1 Μαθησιακά πλαίσια:

Α. Διερευνήσεις

  • Είδος Διερεύνησης: Το σενάριο αυτό είναι μία Θεματική προσέγγιση που αφορά τη μελέτη των σημάτων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και μέσω της δημιουργίας ενός σημασιολογικού χάρτη που θα είναι αποτέλεσμα μιας ιδεοθύελλας/καταιγισμού ιδεών οι μαθητές θα μελετήσουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
  • Τίτλος: «Οι φίλοι του Σταμάτη και του Γρηγόρη

Β. Άλλα μαθησιακά πλαίσια που αξιοποιούνται:

Παιχνίδι, Καθημερινές – Ευκαιριακές καταστάσεις, Υποστηριχτικές Δραστηριότητες

 

6.2 Διδακτικές μέθοδοι στρατηγικές τεχνικές και πρακτικές:

Το συγκεκριμένο σενάριο αφορά μία θεματική προσέγγιση μελέτης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Οι μαθητές θα κινητοποιηθούν με ένα κουκλοθέατρο προκειμένου να προσεγγίσουν το θέμα και μέσα από διάφορες τεχνικές – εργαλεία αλλά και παιχνίδι θα ανακαλύψουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Αρχικά θα δημιουργήσουν μέσω ιδεοθύελλας/καταιγισμού ιδεών έναν σημασιολογικό χάρτη, ο οποίος θα αποτελέσει και εργαλείο αξιολόγησης στην τελευταία φάση του σεναρίου. Επειδή πρόκειται οι μαθητές να διερευνήσουν το θέμα προκειμένου να οδηγηθούν στη συνθετική προσέγγισή του θα ακολουθηθεί η σπειροειδής μάθηση, όπου οι διάφορες νέες γνώσεις θα παρουσιαστούν στα παιδιά με απλό τρόπο χρησιμοποιώντας αντικείμενα – εποπτικό υλικό με το οποίο οι μαθητές θα αλληλεπιδράσουν και μέσω της διάδρασης με το υλικό θα οδηγηθούν σε νέα γνώση στην οποία θα εμβαθύνουν μεταγενέστερα.

Η νηπιαγωγός θα αξιοποιήσει πρότερες εμπειρίες των παιδιών σχετικά με το θέμα και τις εμπειρίες τους και μέσα από κατάλληλες ανοιχτού τύπου ερωτήσεις θα υποστηρίξει την εξέλιξη του θέματος θέτοντας επιπρόσθετα ερωτήματα πχ. -«Εσείς γνωρίζετε τους φίλους του Σταμάτη και Γρηγόρη;»

- «Τι χρειάζεται να κάνουμε για να μάθουμε περισσότερα γι αυτούς;» (Τεχνική της Σκαλωσιάς).

Η διδακτική παρέμβση στηρίζεται στο οργανωμένο παιχνίδι και είναι βιωματική αλλά και συνεργατική, καθώς οι μαθητές θα εργαστούν σε μικρές ομάδες για να γνωρίσουν αφενός τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφετέρου να δημουργήσουν σε πίνακες συνεργατικούς τα ταξινομημένα σήματα σε κατηγορίες, τα οποία και θα αποτελέσουν υλικό το οποίο θα μοιραστούν και θα συγκρίνουν ανταλλάσσοντας ιδέες και πληροφορίες (Εργαλείο Μοιράσου και Σϋγκρινε)

Στην παρέμβαση θα ζητηθεί και η συμμετοχή των γονέων για να φέρουν υλικό που θα χρησιμοποιηθεί μεταγενέστερα για την περαιτέρω εμβάθυνση του θέματος.

Διαφοροποιημένη Διδασκαλία: Οι εργασίες που θα δοθούν στους μαθητές θα ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους και θα τους δίνουν αυθεντικά κίνητρα. Οι ομάδες που θα δημιουργηθούν θα είναι ευέλικτες. Οι μαθητές θα γνωρίζουν το σκοπό της διδακτικής παρέμβασης από την αρχή και ο σχεδιασμός της ακολουθίας των δραστηριοτήτων θα έχει μία λογική σειρά των 5 φάσεων 5 Ε, καθώς τα παιδιά την έχουν κατακτήσει ήδη και είναι εξοικειωμένα με αυτήν. Όπου είναι αναγκαίο οι μαθητές θα υποστηρίζονται με πιο απλές και σαφείς οδηγίες.

Τέλος θα εφαρμοστεί ένα εργαλείο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας «Το Μοντέλο της εκ περιτροπής χρήσης Μαθησιακών Σταθμών (Station Rotation Model)» , όπου όλοι οι μαθητές θα κατακτήσουν την νέα γνώση αλληλεπιδρώντας με παιδαγωγικό υλικό που θα διαμορφωθεί για τις ανάγκες της θεματικής προσέγγισης αλλά και με διαδραστικό εκπαιδευτικό υλικό. Οι μαθη΄τες θα εργάζονται κατά ομάδες σε 4 τραπέζια καθένα από το οποίο θα έχει και διαφορετικό παιδαγωγικο εκπαιδευτικο υλικό που θα σχετίζεται με το θέμα. Οι μαθητές θα δουλεύουν πάνω στο ίδιο θέμα αλλά θα εκτελούν διαφορετικές εργασίες κάθε φορά. Το κάθε στάδιο θα συμπληρώνει το προηγούμενο και έτσι οι μαθητές θα έχουν πολλές ευκαιρίες να εμπεδώσουν τη νέα γνώση.

Οι διδακτικές τεχνικές που αξιοποιούνται αποτυπώνονται συνοπτικά στον παρακάτω πίνακα και περιγράφονται αναλυτικά στην περιγραφή των φάσεων της διδακτικής παρέμβασης:


 

6.3 Ρόλος του Εκπαιδευτικού:

Ο/Η νηπιαγωγός εναλλάσσει διαφορετικούς ρόλους κατά την ανάπτυξη του διδακτικού σεναρίου. Συγκεκριμένα κατά την εξέλιξη του μαθησιακού προγράμματος λειτουργεί ως:

α. Ως ενορχηστρωτής της μαθησιακής εμπειρίας, καθώς δημιουργεί το πλαίσιο για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών πρακτικών και μαθησιακών εμπειριών στο σχολείο, διασφαλίζοντας ισορροπία ανάμεσα στις μαθησιακές εμπειρίες που ξεκινούν από τα ίδια τα παιδιά και εμπλουτίζονται από τις/τους νηπιαγωγούς, ώστε να επιτευχθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

β. Ως διαμεσολαβητής μεταξύ των παιδιών και του κόσμου που τα περιβάλλει. Θα είναι ο ενδιάμεσος κρίκος που καταγράφει, ερμηνεύει, επικοινωνεί και υποστηρίζει τις ιδέες, τις ανάγκες και τα επιτεύγματα των παιδιών στο σχολείο με την κοινωνία και τους γονείς, αλλά και στα άλλα πλαίσια της καθημερινής εμπειρίας τους, συντονίζοντας τις δράσεις τους σε σχέση με το περιβάλλον αλλά και τον κόσμο.

γ. Ως κριτικός φίλος που ακούει προσεχτικά τους μαθητές, κατανοεί και παρέχει ανατροφοδότηση στους μαθητές, τους ενθαρρύνει και τους προκαλεί να εκφραστούν με όποιο τρόπο μπορούν

 

6.4 Τεχνικές Αξιολόγησης:

Η αξιολόγηση καθ’ όλη την διάρκεια του εκπαιδευτικού σεναρίου θα είναι  συνεχής και διαμορφωτική. Θα δημιουργηθεί ο αρχικός σημασιολογικός χάρτης με τις πρότερες εμπειρίες των μαθητών ο οποίος θα συμπληρώνεται με τη νέα γνώση στο τέλος της παρέμβασης.

Εργαλείο Αξιολόγησης θα είναι επίσης και το βιωματικό παιχνίδι με τον τροχό της τύχης, όπου θα διαπιστωθεί πόσο κατέκτησαν τη νέα γνώση οι μαθητές

Επίσης θα αξιολογηθεί πώς μαθάινουν οι μαθητές και οδηγούνται στη μεταγνώση με το εργαλέιο «Μοιράσου και Σύγκρινε», όπου οι μαθητές θα ανταλλάξουν ιδέες και πληροφορίες σχετικά με το θέμα

Θα γίνει παρατήρηση της δράσης στο φυσικό πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας αλλά και του τρόπου που εργάζονται οι μαθητές σε ομάδες και συλλογικά και θα παραητηρθεί και ο βαθμός εμπλοκής τους στην όλη διαδικασία. Προϊόν αξιολόγησης θα είναι και οι πίνακες που θα δημιουργηθούν από τα παιδιά.

Όλα τα παραπάνω δεδομένα αποτελούν τα τεκμήρια της μάθησης, τα οποία θα οδηγήσουν στην παιδαγωγική τεκμηρίωση μέσα από την ανάλυση τους και την κατανόηση της ατομικής μαθησιακής πορείας.

 

 

7.    ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)



 

Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ

Η εκπαιδευτικός θα παρουσιάσει ένα κουκλοθέατρο με κεντρικούς ήρωες το ΣΤΑΜΑΤΗ και το ΓΡΗΓΟΡΗ (φανάρι). Οι δύο ήρωες του φαναριού θα αφηγηθούν σύντομα ένα περιστατικό ατυχήματος και θα εστιάσουν στο πρόβλημα ότι το ατύχημα συνέβη γιατί οι οδηγοί δε γνώριζαν τους φίλους τους.

Και είναι φυσικό αφού οι φίλοι τους είναι διαλυμένοι

Θα ρωτήσουν τα παιδιά αν γνωρίζουν ποιοι είναι οι φίλοι τους και αν μπορούν να τους συναρμολογήσουν με όσα ήδη γνωρίζουν.

Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Τα παιδιά θα πρέπει να συνθέσουν και να φτιάξουν σήματα βάση της εμπειρίας τους με υλικό που θα τους δοθεί (π.χ. τα σχήματα και τις εικόνες). Τα βάζουν σε ένα μεγάλο χαρτί και λένε τι σημαίνουν αυτά τα σήματα που έφτιαξαν (δημιουργία αρχικού σημασιολογικού χάρτη)

Η εκπαιδευτικός ενισχύει το αρχικό ερώτημα που τέθηκε από τις κούκλες με επιπλέον ερωτήσεις.

-«Εσείς γνωρίζετε τους φίλους του Σταμάτη και Γρηγόρη;»

- «Τι χρειάζεται να κάνουμε για να μάθουμε περισσότερα γι αυτούς;»

Τα παιδιά προτείνουν ιδέες π.χ. να πουν στους γονείς τους να πάνε μια βόλτα και να φωτογραφήσουν σήματα που θα συναντήσουν στο δρόμο και να τα φέρουν στο σχολείο, να παίξουν με τα σήματα, να φέρουν τα ποδήλατα και τα πατίνια στο σχολείο και να κυκλοφορήσουν σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ

Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανάλογα με τον αριθμό που έχουν εργάζονται στα τραπέζια και μέσω του μοντέλου της εκ περιτροπής χρήσης Μαθησιακών Σταθμών (Station Rotation Model) θα κατακτήσουν τη νέα γνώση  μέσω της αλληλεπίδρασής τους με παιδαγωγικό υλικό σχετικό με το θέμα. Όταν η ομάδα 1η, 2η ,3η, και 4η τελειώνουν την εργασία που τους ανατίθεται θα μετακινούνται στο επόμενο τραπέζιμέχρις ότου όλες οι ομάδες αλληλεπιδράσουν με το εκάστοτε παιδαγωγικό υλικό.

1ος Σταθμός: Οι μαθητές θα ομαδοποιήσουν τα σήματα κατά σχήμα, χρώμα και μετά θα ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους σήμα

2ος Σταθμός: Οι μαθητές θα παρακολουθήσουν ένα βίντεο με τις τέσσερις κατηγορίες σημάτων και θα τα κατηγοριοποιήσουν σε αυτά που ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ, ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ, ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΑ, ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ

(θα έχουν φύλλα με σήματα και θα τα κόψουν και θα τα κολλήσουν δημιουργώντας τις 4 κατηγορίες)

Το υλικό αυτό θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο αξιολόγησης και θα συμπληρώσει το σημασιολογικό πίνακα. Θα φτιαχτούν 4 φύλλα διαφορετικά σήματα σε κάθε ομάδα και για τις τέσσερις κατηγορίες και έτσι θα συμπληρωθεί και ο σημασιολογικός πίνακας

3ος Σταθμός: Οι μαθητές θα παίξουν παιχνίδι στον υπολογιστή με τα σήματα του κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

https://wordwall.net/el/resource/2448550/%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B7

4ος Σταθμός:

Οι μαθητές θα παίξουν ένα επιτραπέζιο. Όταν τυχαίνουν σε πληροφοριακό ή υποχρεωτικό σήμα κινούνται μία θέση μπροστά και όταν τυχαίνουν σε απαγορευτικό ή προειδοποιητικό πηγαίνουν μία θέση πίσω.

Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ

Οι μαθητές κινούνται στο δρόμο που έχει φτιαχτεί στην τάξη ανάλογα με το τι θα τύχουν στον τροχό

https://wordwall.net/el/resource/56182941/%ce%ba%cf%85%ce%ba%ce%bb%ce%bf%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%ae-%ce%b1%ce%b3%cf%89%ce%b3%ce%ae/%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%87%ce%bf%cf%83-%ce%b5%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%bd%cf%89%ce%bd-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ba%cf%85%ce%ba%ce%bb%ce%bf%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%b7-%ce%b1%ce%b3%cf%89%ce%b3%ce%b7

 

Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ

Ας συζητήσουμε!

Οι μαθητές συγκεντρώνουν το παραγόμενο υλικό από τα τραπέζια εργασίας και συμπληρώνουν το σημασιολογικό πίνακα που είχαν δημιουργήσει από την αρχή.

Εφαρμόζεται το εργαλέιο «Μοιράζομαι και Συγκρίνω» καθώς οι μαθητές έχουν δουλέψει σε μικρές ομάδες το έργο τους και ανταλλάσουν απόψεις και ιδέες  σχετικά με την κατηγοριοποίηση των σημάτων που έκαναν.

 


8.    ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Δημιουργία πάρκου κυκλοφοριακής Αγωγής και βιωματικά παιχνίδια

Συνέντευξη από Τροχονόμο

Δημιουργία εντύπου με οδηγίες κυκλοφορίας



9.    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

·         Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση, Αθήνα:ΙΕΠ

·         Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2021). Οδηγός νηπιαγωγού - Υποστηρικτικό υλικό. Πυξίδα: Θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο-Διδακτικοί σχεδιασμοί. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του εποπτικού υλικού σε άλλο ιστολόγιο

Μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στην τάξη σας μόνο.