Μου άρεσε που ανακάλυψα.....

Μου άρεσε που ανακάλυψα.....
Μην σταματάς την εξερεύνηση. Όλο και κάτι άλλο μπορεί να σου αρέσει!!!

Εξερευνήστε:

Παρασκευή, 18 Ιουλίου 2014

GRO GARDEN

Το GRO GARDEN είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να μάθουν για τη βιολογική κηπουρική και τη βιώσιμη γεωργία. Τα παιδιά παίρνουν για να μάθουν και να κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά θέματα με απλό και διασκεδαστικό τρόπο. Παίρνουν να φυτευτούν και να αναπτυχθούν καλλιέργειες. Τρέφονται τις καλλιέργειες σε αστεία ζώα, λίπασμα τα απομεινάρια, και στη συνέχεια να φέρει πίσω θρεπτικό για το χώμα στον κήπο. Αυτό είναι πραγματικά ένα αξιολάτρευτο παιχνίδι με ένα χαρούμενο ήλιο που παίζει μουσική, χαριτωμένα σύννεφα που βρέχει, και πολλές άλλες έξυπνες κινήσεις.

Δοκιμάστε το παιχνίδι πατώντας εδώ


Παίζουμε μαζί: Δύο υπέροχα νηπιαγωγεία στο Τρόμσο της Νορβηγίας!

από http://paizoumemazi.blogspot.gr/

Η αισθητική των εσωτερικών χώρων που ζούμε μας επηρρεάζει πολύ. Ένας χώρος με υψηλή αισθητική αξία μας γεμίζει χαρά και ευεξία. Ζητούμενο στους χώρους που τα παιδιά περνούν την μισή μέρα τους είναι η αισθητική, η φαντασία, το όνειρο...Αυτά τα νηπιαγωγεία χτίστηκαν στο Τρόμσο της Νορβηγίας.


Το καταπράσινο Τρόμσο (Tromsø) είναι η μεγαλύτερη πόλη στην Αρκτική και έχει μια μοναδική ιστορία που περιλαμβάνει κυνήγι για θαλάσσιους ίππους και πολικές αρκούδες, μεταφορά ξυλείας από τα Ρωσικά ποτάμια, εμπόριο και ορυχεία άνθρακα. 



Στο Τρόμσο της Νορβηγίας μπορεί κάποιος να απολαύσει την εμπειρία του ήλιου του Μεσονυχτίου: ο ήλιος του Μεσονυχτίου είναι το φυσικό φαινόμενο κατά το οποίο ο ήλιος στην διάρκεια του καλοκαιριού δεν δύει και μπορεί  κάποιος να βλέπει τον ήλιο σχεδόν για όλο το 24ωρο, όλες τις μέρες!


Σε αυτήν την πανέμορφη πόλη υπάρχουν δύο νηπιαγωγεία που ξεχωρίζουν για την υψηλή αισθητική τους. Κάθε δωμάτιο σε αυτά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από νηπιαγωγούς και μαθητές  για ένα σωρό χρήσεις..


Η εξαιρετική αρχιτεκτονική των εσωτερικών τους χώρων, τα καθιστά πρότυπα αισθητικής και ευελιξίας.


Με πολύ απλές κινήσεις κάποιος,  μπορεί να αλλάξει το μέγεθος και τις λειτουργίες των χώρων ώστε αυτοί να εξυπηρετούν διαφορετικές κάθε φορά ανάγκες των μαθητών...Κάθε τοίχος έχει μία πλευρά σταθερή και από κάτω από αυτόν υπάρχουν ροδάκια, για να μετακινείται...Έτσι τα δωμάτια γίνονται πότε μεγάλα και πότε μικρά...



Οι τοίχοι είναι γεμάτοι ράφια, πίνακες για να μπορούν να ζωγραφίζουν και να γράφουν πάνω τους τα παιδιά. Οι τοίχοι έχουν, ακόμα, έτσι, φτιαχτεί, ώστε τα παιδιά να μπορούν να σκαρφαλώνουν πάνω τους, να παίζουν κουκλοθέατρο, να κρύβονται για να διαβάσουν βιβλία και ένα σωρό άλλα...


 Δύο ανοιχτά νηπιαγωγεία στις μαμάδες, τις δασκάλες και τα παιδιά, στο Τρόμσο της Νορβηγίας...στην πόλη που δεν δύει ποτέ ο ήλιος...




Αν βάζαμε, την ευελιξία στους χώρους μας, στις πρακτικές μας, στο σχολείο, η ζωή μας θα ήταν καλύτερη. 











Διάθλαση του φωτός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 η ηλιακή λάμπα μπουκάλι

Με Claas Wegner, Stephanie Ohlberger
image
Χορηγία εικόνας της Αφρικής Studio / shutterstock
Περισσότερα από 10 χρόνια πριν, ένας πολύ έξυπνος και εφευρετικός κάτοικο από μια φαβέλα ανακάλυψε ότι μπορούσε να παράγει φως χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Τώρα οι ηλιακές λάμπες εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο.
Πίσω στο 2002, της Βραζιλίας μηχανικός Alfredo Moser ήρθε με έναν τρόπο να φωτίσουν το σπίτι του κατά τη διάρκεια της ημέρας χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Αντ 'αυτού, το διάλυμα Moser χρησιμοποίησε μόνο ένα πλαστικό μπουκάλι γεμάτο νερό. Η καινοτομία, η οποία χρησιμοποιεί το φαινόμενο της διάθλασης, έχει πλέον εξαπλωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο και αναμένεται να ανάψει πάνω από 1 εκατομμύριο σπίτια του τρέχοντος έτους.
Πολλοί δάσκαλοι φοβούνται την εισαγωγή των σωματικών θέματα στα δημοτικά σχολεία, αλλά ενώ οι μαθητές μπορεί να μην είναι σε θέση να καλούν διάθλαση του φωτός, πολλοί θα έχετε δει πώς ένα καλαμάκι φαίνεται να κάμπτει καθώς πηγαίνει από τον αέρα στο νερό. Αυτό το άρθρο στοχεύει στην παροχή μιας θεωρητικό υπόβαθρο στο φως διάθλαση και δείχνει πώς η ηλιακή λάμπα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην τάξη για να αποδείξει το φαινόμενο
Διάθλαση
Ανακαλώντας στη μνήμη το καλαμάκι σε ένα ποτήρι νερό, το άχυρο φαίνεται να καμφθεί ή να σπάσει. Αυτό συμβαίνει επειδή το νερό είναι οπτικά πυκνότερο από τον αέρα και έτσι το φως ταξιδεύει πιο αργά στο νερό από τον αέρα. Η μεταβολή στην ταχύτητα κάμπτει το φως καθώς διέρχεται από μία ουσία στην άλλη, ένα φαινόμενο που ονομάζεται διάθλαση. Σε διάθλαση, δύο διαφορετικά πράγματα είναι σημαντικά, η γωνία που το φως χτυπά τη διεπαφή μεταξύ των δύο υλικών, που ονομάζεται η γωνία πρόσπτωσης, και μια ειδική ιδιότητα του καθενός από τα δύο υλικά που εμπλέκονται, ο δείκτης διάθλασης. Σε γενικές γραμμές, πυκνότερα υλικά έχουν υψηλότερους δείκτες διάθλασης επειδή πυκνότερα υλικά αργή φως κάτω από περισσότερο.
Σκεφτείτε για το πώς ένα αυτοκίνητο ταξιδεύει γρήγορα στο δρόμο, αλλά επιβραδύνει κατά την οδήγηση σε ένα λασπώδες χωράφι. Διάθλαση δεν συμβαίνει όταν ακτίνες φωτός απεργία τη διεπαφή μεταξύ δύο διαφανή μέσα σε ορθή γωνία, σαν την οδήγηση σε ένα λασπωμένο
image
Σχήμα 1: Η κάμψη των ακτίνων φωτός κατά την εισαγωγή ενός υψηλού δείκτη μεσαίας
Χορηγία εικόνας της Stephanie Ohlberger

image
Σχήμα 2: Η κάμψη των ακτίνων φωτός κατά την εισαγωγή ενός χαμηλού δείκτη μεσαίας
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
τομέα ευθεία θα σας επιβραδύνει, αλλά θα εξακολουθεί να οδηγεί στην ίδια κατεύθυνση. Ωστόσο, αν έρθει στο γήπεδο σε μια γωνία, οι τροχοί που έπληξε την λάσπη πρώτα θα επιβραδυνθεί και το αυτοκίνητο θα γυρίσει. Κατά παρόμοιο τρόπο, αν οι ακτίνες φωτός κτυπούν την επιφάνεια σε μία γωνία οι ακτίνες φωτός θα αλλάξει κατεύθυνση. Η κατεύθυνση που εξαρτάται από τις δείκτες διάθλασης των δύο μέσων που εμπλέκονται (σχήματα 1 και 2).
Το νόμο του Snell της διάθλασης
Στη φυσική, ο νόμος του Snell χρησιμοποιείται για να περιγράψει διάθλασης και των ιδιοτήτων του. Νόμο του Snell αναφέρει ότι η ταχύτητα του προσπίπτοντος φωτός διαιρείται με το ημίτονο της γωνίας πρόσπτωσης είναι ίση με την ταχύτητα του διαθλασμένου φωτός διαιρείται με το ημίτονο της γωνίας του διαθλασμένου φωτός, ( ν 1 / (sin θ 1 )) = ( 2 / sin θ 2 ). Αυτό σημαίνει ότι όταν το φως περνά από μία ουσία χαμηλότερη οπτική πυκνότητα σε μια ουσία υψηλότερης οπτικής πυκνότητας, η επιβράδυνση, η ακτίνα φωτός κάμπτεται προς την κανονική του ορίου μεταξύ των δύο μέσων. Αυτό είναι τι συμβαίνει όταν μια ακτίνα φωτός στον αέρα εισέρχεται στο νερό. Στην αντίθετη περίπτωση, όταν μια ακτίνα φωτός εισέρχεται σε ένα μέσο ενός χαμηλότερου δείκτη, για παράδειγμα, πηγαίνοντας από το νερό στον αέρα, τότε θα λυγίσει μακριά από την κανονική.
Το νόμο του Snell μπορεί επίσης να γραφτεί από την άποψη του δείκτη διάθλασης, ή πώς οπτικά πυκνό είναι το μέσο είναι. Δείκτη διάθλασης ενός μέσου, το η, ορίζεται ως ο λόγος της ταχύτητας του φωτός στο κενό, c, με την ταχύτητα του φωτός v στο μέσο, ​​N = C / V. Αυτό σημαίνει, επίσης, ότι ο νόμος του Snell μπορεί να γραφτεί ως αμαρτία θ 1 n 1 = sin θ 2 n 2 .
Καθώς η ταχύτητα του φωτός στο κενό είναι πάντα 3 Χ 10 8 ms -1 , είναι εύκολο να υπολογιστεί ο δείκτης διάθλασης ενός μέσου για όσο καιρό γνωρίζουμε την ταχύτητα του φωτός στο συγκεκριμένο μέσο. Πρακτικά μιλώντας, πυκνότερα υλικά έχουν υψηλότερους δείκτες διάθλασης, όπως πυκνότερα υλικά αργή φως κάτω από περισσότερο
Το κουτί παπουτσιών
Ακριβώς όπως έχουμε κάνει, το θέμα της διάθλασης του φωτός μπορεί να εισαχθεί με τη συζήτηση πώς ένα καλαμάκι ή μολύβι σε ένα ποτήρι φαίνεται να έχει σπάσει όταν παρατηρείται από την πλευρά της, η οποία είναι μια καλή βάση για την εξέλιξη ερωτήσεις σχετικά με αυτό το θέμα. Οι θεωρητικές νόμοι της διάθλασης μπορεί στη συνέχεια να αποδειχθεί με τη δημιουργία ενός απλού πειράματος με κουτί παπουτσιών. Το πείραμα θα πρέπει να γίνει σε ομάδες των δύο ή τριών, δεδομένου ότι είναι λίγο δύσκολο. Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και για πόσο χρόνο το μάθημα προσφέρει, ο δάσκαλος θα μπορούσε επίσης να προετοιμάσει τις shoeboxes των προτέρων, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος που αφιερώνεται σε χειρωνακτικές εργασίες στην τάξη.
Όπως εξηγείται στο λεπτομερές έγγραφο w1 μπορείτε να κατεβάσετε από το τμήμα αναφοράς, θα χρειαστείτε ένα φακό, ένα κουτί παπουτσιών, ένα κοπίδι και ένα ποτήρι νερό. Προσεκτικά κόψτε δύο κάθετες σχισμές στο σύντομο τέλος του κουτί παπουτσιών. Ο χώρος μεταξύ των σχισμών δεν πρέπει να είναι ευρύτερο από το γυαλί. Όταν ο φακός έχει έλαμψε μέσα από τις δύο σχισμές θα πρέπει να δείτε δύο ευθείες γραμμές του φωτός. Τώρα, τοποθετήστε το ποτήρι του νερού στο κουτί, έτσι ώστε οι δύο λωρίδες του φωτός χτυπήσει το γυαλί. Όταν το ποτήρι νερό τοποθετείται πίσω από τις σχισμές, ωστόσο, διασχίζουν ο ένας τον άλλο. Αυτό είναι το αποτέλεσμα του φωτός επιβραδύνεται από το νερό, δεδομένου ότι έχει μια υψηλότερη οπτική πυκνότητα από τον αέρα. Σύμφωνα με το νόμο της διάθλασης, το φως κάμπτεται προς τα μέσα και έτσι οι δύο ακτίνες φωτός τελικά σταυρό.
Η ηλιακή λάμπα
Έχοντας αποδείξει διάθλαση, μπορείτε να δείξει πώς η ηλιακή λάμπα εκμεταλλεύεται στο φως δωμάτια και σπίτια με περίπου όσο γίνεται περισσότερο φως σε 50-60 Watt λαμπτήρα πυρακτώσεως. Με μόνο ένα πλαστικό μπουκάλι γεμάτο από ανθρώπους νερού μπορεί να ανάψει τα δωμάτια και τις καλύβες τους. Αρχική έννοια Moser έχει αναπτυχθεί περαιτέρω από τις φιλανθρωπικές οργανώσεις να φέρει βιώσιμη και προσιτή φωτισμού για τις κοινότητες στην Αφρική, τις Φιλιππίνες, την Ινδία και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, χωρίς τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας w2 . Στην τάξη, θα πρέπει να λαμβάνει μόνο περίπου 10 λεπτά για να δημιουργήσετε τη δική σας εκδοχή.
Υλικά
  • Χαρτόνι
  • Ψαλίδι
  • Στένσιλ Circle
  • Μεγάλο πλαστικό μπουκάλι (1-2λ)
  • Νερό
  • Μεγάλο κουτί από χαρτόνι
  • Δάδα
 
Διαδικασία
1. Κόψτε μια τρύπα στην οροφή του κουτιού: θα πρέπει να είναι αρκετά μεγάλη, ώστε η φιάλη να μπορεί να περάσει μέσα από αυτό. Στη συνέχεια, κόψτε ένα παράθυρο που μοιάζει με άνοιγμα στο πλάι, ώστε να μπορείτε να δείτε στην πλώρη.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
2. Κόψτε ένα τετράγωνο 15x15cm έξω από το χαρτόνι
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
3. Ισοπαλία δύο ομόκεντρους κύκλους στη μέση της πλατείας με μια μεμβράνη.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
4. Κόψτε τον εσωτερικό κύκλο.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
5. Κόψτε σε διαστήματα από το εσωτερικό προς το εξωτερικό κύκλο και να λυγίσει αυτά τα κομμάτια προς τα πάνω.  
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
6. Βάλτε την τρύπα από χαρτόνι πάνω από το εμπόδιο και γεμίστε το μπουκάλι με νερό.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
7. Βάλτε Solar Bottle Bulb σας στην τρύπα στην οροφή της καλύβας του δείγματος και να λάμψει ένα φακό στο σημείο συμφόρησης.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
8. Παρατηρήστε την ηλιακή λάμπα διαμέσου του πλευρικού ανοίγματος.
image
Χορηγία εικόνας από Stephanie Ohlberger
Εξήγηση
Η ηλιακή λάμπα μπουκάλι βασίζεται στην αρχή της διάθλασης. Επειδή το φως από το φακό διέρχεται από ένα μέσο χαμηλότερου δείκτη (αέρα) σε ένα μέσο υψηλότερης δείκτη (νερό) η κάμψη ακτίνες φωτός μέσα στο νερό, στη συνέχεια, όταν το φως βγαίνει αυτό είναι απλωμένα γύρω από το δωμάτιο. Για να συμβεί αυτό το σημείο συμφόρησης πρέπει να κολλήσει έξω από την οροφή, ενώ η εξάπλωση της λυγισμένο ακτίνες φωτός γίνεται από το κύριο μέρος της φιάλης που κρέμεται από την οροφή (σχήμα 3), όπως και μια σωστή λαμπτήρα.Το μεγάλο πλεονέκτημα αυτού του φωτός προσφοράς είναι η αειφορία και η ασφάλεια του. Δεν υπάρχουν κίνδυνοι των κινδύνων πυρκαγιάς με αυτό το είδος της "φανός" και είναι ανέξοδο να κάνει και ταιριάζει. Στην πράξη, το χλώριο προστίθεται στο νερό για να κρατήσει το νερό καθαρό και απαλλαγμένο από τα φύκια και τα μικρόβια, και οι βολβοί σφραγίζονται στις στέγες για να κάνει μια σφραγίδα που ο καιρός. W3 Υπάρχουν πολλά βίντεο στο διαδίκτυο για να δείξει πώς είναι γίνεται με κατάλληλο σπίτι οικοδομικά υλικά. w4
Συνέχεια στην ερώτηση
Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, η ηλιακή λάμπα πείραμα θα μπορούσε να είναι μέρος ενός μεγαλύτερου διεπιστημονικού προγράμματος σχετικά με τα προβλήματα για τις αναπτυσσόμενες χώρες σε σχέση με τις εμπειρίες του μαθητή. Μετά βλέπουμε τη λάμπα σε δράση, οι μαθητές θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν πόσο μεγάλη είναι η βελτίωση, η ηλιακή λάμπα μπουκάλι είναι για τους ανθρώπους χωρίς μια ασφαλή πηγή ηλεκτρικής ενέργειας. Για να συγκρίνουμε ηλεκτρικό εξοπλισμό μας με αυτό το μέσο παραγωγής φωτός, οι μαθητές μπορούν να μετρήσουν τα διαφορετικά επίπεδα φωτός. Η κοινωνική κατάσταση των ατόμων που προσβάλλονται θα μπορούσε επίσης να γίνει το επίκεντρο της προσοχής και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως σημείο εκκίνησης για ένα έργο το σχολείο για να συγκεντρώσει τα χρήματα για να βοηθήσει την εξάπλωση της ηλιακής λαμπτήρες μπουκάλι σε υποβαθμισμένες περιοχές.
image
Σχήμα 3: Διάθλαση των φωτεινών ακτίνων μέσα στη φιάλη στο εσωτερικό του δείγματος καλύβα
Χορηγία εικόνας της Stephanie Ohlberger
Συμπέρασμα
Η ηλιακή λάμπα είναι μια καινοτόμος λύση για το πρόβλημα των σπιτιών φωτισμού και παρέχει μια απλή επίδειξη της φυσικής που θα βοηθήσει παρακινήσει τους μαθητές να ασχοληθούν με το θέμα. Παρέχει επίσης μια εξαιρετική ευκαιρία για διεπιστημονική εργασία. Κατά τη διάρκεια των πειραμάτων, τα παιδιά ασκούν την ομαδική εργασία και την κατανομή των αρμοδιοτήτων, ενισχύοντας έτσι τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Εκτός από την εστίαση του περιεχομένου, η έμφαση του μαθήματος θα μπορούσε επίσης να τοποθετηθεί σχετικά με την επιστημονική μέθοδο με την καθιέρωση πρωτοκόλλων δοκιμής, η οποία θα είναι επωφελής για τις μελλοντικές εργασίες και σε άλλες φυσικές επιστήμες-θέματα. Η προσέγγιση της συμπερίληψης του ηλιακού λαμπτήρα μπουκάλι στη διδασκαλία έχει ήδη εφαρμοστεί σε πολλά σχολεία, ως μέρος των σχεδίων για το φως ή εναλλακτικών πηγών ενέργειας, έτσι ώστε οι μαθητές σας θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να βιώσουν διάθλαση του φωτός από πρακτική άποψη, καθώς και.
Αναφορές στο διαδίκτυο
w1 - Κατεβάστε τη λεπτομερή διαδικασία για να εκτελέσετε το πείραμα σε κουτί παπουτσιών του Word ή Pdf
w2 - Η ιστοσελίδα αυτή από το Ίδρυμα Myshelter δίνει μια καλή επισκόπηση της χρήσης των ηλιακών λαμπτήρων σε όλο τον κόσμο.
w3 - Για έναν οδηγό βήμα-βήμα για το πώς να κάνει ένα ηλιακό λαμπτήρα, βλέπε: http://bit.ly/1xT4xoM .
w4 - Για να παρακολουθήσετε ένα σύντομο βίντεο για το πώς να κάνει ένα ηλιακό λαμπτήρα, βλέπε: http://bit.ly/1oWt6wQ .
Πόροι
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ηλιακή λαμπτήρες, δείτε:. Ξύλο, Α. (2012) Η Solar Bottle Bulb Επανάσταση .
Για κάποιες βασικές πληροφορίες σχετικά με την οπτική και τη φυσική του φωτός, βλέπε:
Hecht, Ε. (2002). Optics (4th ed.). Σαν Φρανσίσκο: Addison-Wesley.
. Waldman, Γ. (2002) Εισαγωγή στο φως: Η Φυσική του Φωτός, το όραμα και το χρώμα. Νέα Υόρκη: Δημοσιεύσεις του Ντόβερ.
Για καλή γενική υπόβαθρο πηγή πληροφοριών σχετικά με την επιστήμη εν γένει, βλέπε:
Taylor, C. (2000). The Kingfisher Science εγκυκλοπαίδεια . Λονδίνο: Kingfisher.
Αν βρήκατε αυτό το άρθρο ενδιαφέρον, μπορείτε να περιηγηθείτε τις άλλεςεκπαιδευτικές δραστηριότητες που δημοσιεύθηκε στο Science in School .

Κριτική
Το άρθρο αυτό επικεντρώνεται στο σημαντικό θέμα της διάθλασης. Τα παιδιά μπορεί να γνωρίζουν ότι ένα καλαμάκι φαίνεται να λυγίζει όταν εισέρχεται σε ένα ποτήρι νερό, αλλά είναι δύσκολο για αυτούς να φανταστεί κανείς ότι είναι το φως που είναι πραγματικά κάμψη και όχι το άχυρο. Το πείραμα κουτί παπουτσιών θα πρέπει να είναι πολύ χρήσιμο να τους βοηθήσει να απεικονίσει την κάμψη των ακτίνων φωτός.
Η ιδέα ενός ηλιακού λαμπτήρα πρέπει ίντριγκα μικρά παιδιά. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση για μια συζήτηση σχετικά με τις πιθανές εφαρμογές κάθε μέρα της. Στα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αίθουσες ή χώρους στο σπίτι, όπως λαμπτήρες; Οι μαθητές μπορούν να προσλαμβάνονται για να συζητήσει τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και τα μειονεκτήματα της χρήσης ενός τέτοιου συστήματος στο σπίτι. Κάποιος μπορεί να συζητήσουν τη χρήση του ηλιακού λαμπτήρα στο πλαίσιο της ανάπτυξης πράσινων κτιρίων, μειώνοντας την εξάρτησή μας από την ηλεκτρική ενέργεια, καθώς και την οικονομική αξία του.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν πολύ εύκολα να προσαρμόσει την ιδέα για ένα έργο το σχολείο, στο οποίο οι μαθητές διερευνήσει τη σκοπιμότητα και την αξία της εισαγωγής ενός τέτοιου συστήματος στο σπίτι ή στην ευρύτερη κοινότητα. Παρά το γεγονός ότι το άρθρο απευθύνεται κυρίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο η επιστήμη όσο και οι καθηγητές φυσικής σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να βρείτε χρήσιμες κατά την εισαγωγή της έννοιας της διάθλασης.
Paul Xuereb, Μάλτα

tick box
Συστάσεις κριτικού: Φυσική
Ηλικίες 8-11

Μαθαίνω στη φύση...

Επιστήμη στο ύπαιθρο: αναβιώνοντας την Παλαιολιθική Εποχή 

Μεταφρασμένο από τον Κωνσταντίνο Μιχαλοδημητράκη
Της Petra Breuer-Küppers
image
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Dmitry Bogdanov· πηγή εικόνας: Wikimedia Commons
Παίρνοντας τους μαθητές έξω από την σχολική αίθουσα ανοίγει ένα ολόκληρο εύρος δραστηριοτήτων για να μάθουν τα μικρά παιδιά για τον φυσικό κόσμο.
Η Παλαιολιθική Εποχή μπορεί να μην ήταν πολύ ευχάριστη περίοδος για να ζουν οι πρόγονοί μας, αλλά ανακαλύπτοντας περισσότερα για αυτή μπορεί να είναι μια ευχάριστη και διδακτική εμπειρία για μικρότερα παιδιά.
Κατά την τελευταία δεκαετία, οι συνεργάτες μου και εγώ έχουμε πάρει μια εκπαιδευτική πρωτοβουλία που ονομάζεται «μία εβδομάδα στο λιβάδι» και την εφαρμόζουμε στο μικρό μας σχολείο, το οποίο στεγάζει μαθητές ηλικίας 6-18 ετών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ξεκίνησε ως μία αλλαγή από την ρουτίνα, για να δώσει στα μικρότερα παιδιά μια ανάσα από το καθημερινό ωράριο της μάθησης μέσα στις αίθουσες. Όμως έχει εξελιχθεί σε ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για την διδασκαλία ενός μεγάλου εύρους θεμάτων που επικεντρώνονται στην επιστήμη, το οποίο πιστεύουμε ότι μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα για παιδιά του δημοτικού όλων των ικανοτήτων.
Κάθε χρόνο, για μία εβδομάδα την άνοιξη ή το καλοκαίρι, δύο τάξεις μαθητών μεικτών ηλικιών (ηλικίες 6-11), στο σύνολο 20-30 παιδιά, ανταλλάσσουν την αίθουσα με ένα κοντινό λιβάδι για να μάθουν σε ανοιχτό χώρο. Αρχικά, η συνεργάτης μου και εγώ υλοποιούσαμε το πρόγραμμα μόνες μας· τα τελευταία χρόνια, είχαμε την βοήθεια μιας εκπαιδευόμενης δασκάλας και μίας φοιτήτριας. Επίσης έχουμε την υποστήριξη ενός τοπικού αγρότη, ο οποίος μας παρέχει πρόσβαση στα χωράφια του και μία σκηνή μογγολικού τύπου (yurt) σε περίπτωση που βρέξει. Με αυτές τις απλές εγκαταστάσεις, περνούμε τις μέρες μας μαθαίνοντας για την φύση, εστιάζοντας σε διαφορετικό θέμα κάθε χρόνο. Το 2010 διερευνήσαμε την ζωή κατά την Παλαιολιθική Εποχή.
image
Χρησιμοποιήσαμε μια σκηνή μογγολικού τύπου (yurt) ως καταφύγιο από την βροχή και αποθηκευτικό χώρο για τα υλικά μας.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Petra Breuer-Küppers
Παρόλο ότι διδάσκουμε σε παιδιά με ειδικές ανάγκες (όπως μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συγκέντρωσης και κινητικές δυσκολίες), η ομορφιά της εβδομάδας στο λιβάδι είναι ότι μπορεί να ενσωματώσει ένα ολόκληρο εύρος δραστηριοτήτων που να απευθύνονται σε διαφορετικά ενδιαφέροντα και επίπεδα ικανοτήτων.
image
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Nicholas_T· πηγή εικόνας: Flickr
Ένα λιβάδι με κοντινά δέντρα και ένα ρυάκι είναι ιδανικό, γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την διδασκαλία μιας ποικιλίας θεμάτων που συμπεριλαμβάνουν τα φυτά, τα έντομα, την διατροφή ακόμα και την δημιουργία απλών κατασκευών. Όμως, η έννοια είναι αρκετά ευέλικτη ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί σε μία ποικιλία τοποθεσιών και θεμάτων – στα προηγούμενα χρόνια, είχαμε χρησιμοποιήσει θέματα για πειρατές, ιππότες και δεσποσύνες, τον Μεσαίωνα, άλογα, ζώα στις φάρμες, πλοία, την πτήση και τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Το πρόγραμμα ξεκινά μία εβδομάδα πριν πάμε στο λιβάδι, με ένα κουτί με βιβλία σχετικών με το επιλεγμένο θέμα: σε αυτήν την περίπτωση, την Παλαιολιθική Εποχή. Ως μία τάξη, μιλάμε για τις διαφορετικές πλευρές του επιλεγμένου θέματος: για παράδειγμα, για το τοπίο, την άγρια φύση που υπήρχε σε αυτό και πώς ζούσαν οι άνθρωποι εκείνη την εποχή – κυνηγώντας ζώα, μαζεύοντας φυτά, τις συνθήκες διαβίωσης, την οικογενειακή ζωή, τα εργαλεία κτλ. Παιδιά που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον μπορούν να διαβάσουν επιπλέον πράγματα στον ελεύθερό τους χρόνο.
image
Μία αιχμή βέλους της Παλαιολιθικής Εποχής
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Traitor· πηγή εικόνας: Wikimedia Commons
Η πραγματική διασκέδαση ξεκινά την πρώτη μέρα όταν φτάνουμε στο λιβάδι. Μόλις φτάσουμε, τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν ελεύθερα την περιοχή που θα γνωρίσουν τις επόμενες μέρες. Οι συνθήκες είναι πολύ πιο στοιχειώδεις από αυτές που έχουν συνηθίσει τα παιδιά. Για τα πρώτα μερικά χρόνια υλοποίησης του προγράμματος, δεν είχαμε ούτε τουαλέτες· αντ’ αυτού τα παιδιά έσκαβαν ένα μικρό αποχωρητήριο και έχτιζαν ένα παραπέτασμα από βέργες (ίσια κλαδιά), χόρτα και φύλλα. Ακόμα και όταν ο αγρότης παραχώρησε φορητές τουαλέτες, πάλι τα καταφέραμε χωρίς καθαρό τρεχούμενο νερό: για το πλύσιμο των χεριών και των φαγητών, παίρναμε νερό σε δοχεία· για το πλύσιμο πινέλων, χρησιμοποιούσαμε νερό από το ρυάκι. Σίγουρα είναι χρήσιμο να έχεις ένα καταφύγιο (χρησιμοποιούσαμε μία σκηνή μογγολικού τύπου) για να φυλάγεις το βράδυ τον εξοπλισμό ή για να προφυλάγονται οι μαθητές κατά την ημέρα όταν βρέχει, αλλά κατά τα άλλα οι απαιτούμενες υποδομές είναι ελάχιστες. Πραγματικά, οι στοιχειώδεις συνθήκες μπορούν να μετατραπούν σε μία διδακτική εμπειρία. Και φυσικά κάνει τους μαθητές να εκτιμήσουν την επιστροφή τους στον 21ο αιώνα όταν πηγαίνουν στο σπίτι κάθε βράδυ.
image
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Petra Breuer-Küppers
Τα παιδιά έσκαψαν ένα αποχωρητήριο και μετά έφτιαξαν ένα παραπέτασμα γύρω του. Η συλλογή υλικών και η κατασκευή ενός παραπετάσματος μετατράπηκε σε μία άσκηση που ήταν από μόνη της ενδιαφέρουσα. Τα παιδιά έπρεπε να σκεφτούν σχεδιαστικές απαιτήσεις – όπως η αντοχή σε μέτριους ανέμους και βροχή και να κρύβουν τον χρήστη από την κοινή θέα. Τέτοιες ασκήσεις αποτελούν μία ευκαιρία για να μάθουν για την βασική επιστήμη και τεχνολογία εμπειρικά (με την μέθοδο δοκιμασίας και σφάλματος).
Οι μαθητές μας προσπάθησαν στην αρχή να φτιάξουν μια κατασκευή σαν σκηνή, αλλά αυτή αποδείχθηκε πολύ μικρή για να μπεις μέσα. Μία δεύτερη, πιο επιτυχής προσπάθεια τους δίδαξε ότι χρησιμοποιώντας μακριές, χοντρές βέργες (ίσια κλαδιά) μπορούσαν να φτιάξουν μία πιο σταθερή κατασκευή, αλλά για να είναι προσωπικός χώρος, έπρεπε να κλείσουν τα κενά με μικρότερα πράγματα, όπως χόρτα, βρύα και φύλλα.
Για αρκετά από τα θέματά μας, ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος είναι η ανακάλυψη του πώς εύρισκαν τροφή για τον εαυτό τους. Αυτή είναι μια σπουδαία ευκαιρία για διεπιστημονική μάθηση, η οποία συνδυάζει ένα μεγάλο εύρος ασκήσεων που μπορούν να προσαρμοστούν σε διαφορετικά επίπεδα, καλύπτοντας διαφορετικά θέματα επιστημών και τεχνολογίας.
Για παράδειγμα, στο πρόγραμμά μας για την Παλαιολιθική Εποχή, μία ομαδική άσκηση περιελάμβανε να μάθουν για το κυνήγι. Η ομάδα των κυνηγών – που ήταν δημοφιλής τόσο για τα κορίτσια όσο και τα αγόρια – έφτιαξε τόξα και βέλη από κλαδιά και νήμαw1, και έμαθε πώς να τα χρησιμοποιεί. Το ότι υπήρχε εκεί κοντά ένα μικρό δάσος για να μαζέψουν κλαδιά και βέργες ήταν μεγάλη διευκόλυνση, αλλά φυσικά ήταν δυνατό να βρούμε τις πρώτες ύλες από κάπου αλλού εάν χρειαζόταν.
TΑυτή η άσκηση προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για πειραματισμό και επίλυση προβλημάτωνw2. Ποιο είδος ξύλου δουλεύει καλύτερα; Πόσο χοντρό; Πόσο στεγνό; Και πώς είναι καλύτερα να ρίχνεις τα βέλη; Είναι καλύτερα να ρίχνεις με την φορά του ανέμου ή αντίθετα; Θα πρέπει να στοχεύεις οριζόντια ή προς τα επάνω; Κάνουν τα φτερά να πετούν τα βέλη πιο ίσια; Οι μαθητές ρώτησαν αυθόρμητα πολλές από αυτές τις ερωτήσεις, αλλά και οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν να δομηθεί η άσκηση κάνοντας προτάσεις και κατευθύνοντας τα παιδιά προς την σωστή κατεύθυνση.
image

image
Ερευνώντας τί κάνει ένα τόξο και ένα βέλος καλά.
Οι εικόνες είναι ευγενική προσφορά της Petra Breuer-Küppers
image
Χαμομήλι
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Fir0002· πηγή εικόνας: Wikimedia Commons
Φυσικά, το συμπληρωματικό του κυνηγιού είναι η συλλογή. Δοκιμάσαμε μία σειρά ασκήσεων συλλογής σε αρκετές από τις εβδομάδες μας στο λιβάδι, ως έναν τρόπο για να μάθουν περισσότερα για τα φυτά και την τροφή. Για παράδειγμα, μία ομάδα συνέλεξε βότανα, όπως χαμομήλι, μέντα και μελισσόχορτο (lemon balm) για αφεψήματα. Αυτά δεν ήταν γνώριμα σε πολλά από τα παιδιά, οπότε κάναμε μίασυγκέντρωση γευσιγνωσίας και μύρισαν τα φυτά πριν και μετά τα βάλουν στο καυτό νερόw2.
Μία άλλη ομάδα συνέλεξε εδώδιμα φύλλα όπως ταραξάκο (πικραλίδα) για να ετοιμάσει σαλάτα την οποία έφαγε όλη η τάξη. Μία τρίτη ομάδα συνέλεξε σπόρους σιταριού από τα χωράφια του αγρότη, τους άλεσαν φτιάχνοντας έτσι αλεύρι και έφτιαξαν επίπεδα ψωμιάw3, δοκιμάζοντας διαφορετικές μαγειρικές μεθόδους, συμπεριλαμβανομένων των μεθόδων πάνω από ανοιχτή φωτιά και πάνω σε καυτές πέτρες.
Εκτός από την συμβολή στην άσκηση αρτοποιίας, το άναμμα μίας φωτιάς είναι ένας τρόπος μάθησης για το ποια υλικά καίγονται καλά και πώς να αποφευχθεί η ζημιά στο περιβάλλον, χρησιμοποιώντας τοπικά υλικά όπως άμμο, χώμα και νερό από το ρυάκι και μετά να τα καθαρίσουν. Επίσης παίζει ρόλο στην τελευταία φάση της εβδομάδας μας στο λιβάδι: την πρόσκληση των γονιών για να δουν τι έχουν μάθει τα παιδιά τους.
image
Μία πικραλίδα
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Anja Jonsson· πηγή εικόνας: Flickr
Σε τέτοιου είδους πρόγραμμα, η ασφάλεια είναι ένα πολύ σημαντικό πράγμα για να λάβει κανείς υπόψη. Όμως με λογικές προφυλάξεις καταφέραμε να έχουμε μόνο ένα μικρό ατύχημα σε 10 χρόνια. Το λιβάδι μας είναι περιφραγμένο και χρησιμοποιούμε περιοριστική ταινία για να περιορίζουμε τα παιδιά μόνο σε ένα μέρος του· μαθητές που δεν μένουν μέσα στα όρια της ταινίας στέλνονται πίσω στο σχολείο. Κάθε στιγμή, το κάθε παιδί είναι μέλος μίας ομάδας για την οποία είναι υπεύθυνος ένας ενήλικος.
image
Μέντα
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Zeetz Jones· πηγή εικόνας: Flickr
Επίσης παίρνουμε ειδικές προφυλάξεις ανάλογα με τις ασκήσεις. Για παράδειγμα, είναι ζωτικής σημασίας η σωστή αναγνώριση των εδώδιμων φυτώνw4, η επίγνωση οποιωνδήποτε τοπικών παράσιτων ή άλλων κινδύνων για την υγεία και να μην επιτρέπεται να φάνε τα παιδιά οτιδήποτε χωρίς την άδεια ενός δασκάλου. Παρομοίως, ασκήσεις που συμπεριλαμβάνουν φωτιά ή τόξα και βέλη πρέπει να γίνονται υπό στενή επίβλεψη.
Οι ακριβείς ασκήσεις που διαλέγεις για το πρόγραμμά σου εξαρτώνται από το θέμα και τον χώρο που χρησιμοποιείς. Όμως, έχουμε πάντα αγωνιστεί να συμπεριλαμβάνουμε πρακτικές ασκήσεις. Για παράδειγμα, την χρονιά που το θέμα μας ήταν τα άλογα, είχαμε ένα αληθινό άλογο το οποίο μπορούσαν να ιππεύσουν και να περιποιηθούν τα παιδιά, φτιάξαμε ξύλινα άλογα και κοσμήματα για την χαίτη του αλόγου, για να αναφέρουμε μόνο μερικές από τις ασκήσεις. Όταν χρησιμοποιήσαμε το θέμα των πειρατών, τα παιδιά έφτιαξαν χάρτινες βάρκες και αγωνίστηκαν πάνω τους στο ρυάκι, έμαθαν ξιφομαχία, έπαιξαν παιχνίδια που συμπεριελάμβαναν την επιβίβαση σε άλλα πλοία και έφτιαξαν πειρατικά ρούχα και καλύπτρες ματιών.
Όποιο και εάν είναι το θέμα του τρέχοντος έτους, την τελευταία μέρα, στήνουμε εκθέσεις για το τι έκανε κάθε ομάδα. Για παράδειγμα, οι γονείς βλέπουν τα τόξα και τα βέλη και τα παιδιά εξηγούν πώς κατασκευάζονται και χρησιμοποιούνται. Η τάξη παρουσιάζει τους διαφορετικούς τύπους καύσιμου υλικού για την φωτιά με τους οποίους πειραματίστηκαν και επιδεικνύουν ποια καίγονται καλύτερα ή χειρότερα. Οι συλλογείς προσκαλούν τους γονείς να δοκιμάσουν τα διαφορετικά είδη βοτάνων που συνέλλεξαν κατά την διάρκεια της εβδομάδας.
image
Αντίγραφο μίας από τις ζωγραφιές της Παλαιολιθικής Εποχής στο σπήλαιο της Αλταμίρα (Altamira) στην Ισπανία. Η ανακάλυψη του σπηλαίου το 1880 άναψε μία αντιπαράθεση για το αν οι προϊστορικοί άνθρωποι διέθεταν την νοημοσύνη να παράγουν οποιασδήποτε μορφής καλλιτεχνική έκφραση.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Ramessos· πηγή εικόνας: Wikimedia Commons
Εκτός του ότι είναι μία ευκαιρία να δείξουν τι έχουν μάθει, η συγκέντρωση αυτή ενισχύει την μάθηση εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιο των παιδιών και τα διδάσκει πώς να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα ενός πειράματος. Αρχικά φοβόμασταν ότι αυτό το πιο ξεκάθαρα διδακτικό στοιχείο της εβδομάδας μπορεί να έκανε λιγότερο ευχάριστη την εβδομάδα στο λιβάδι για τα παιδιά, αλλά τελικά προέκυψε να λειτουργεί ως κίνητρο. Επιπλέον, βοηθά στην διεύρυνση της επιστημονικής και τεχνικής πλευράς μάθησης της εβδομάδας με την προσθήκη μίας γλωσσολογικής διάστασης.
image
Αυτή ήταν η πρώτη σπιτική σούπα που είχαν ποτέ δοκιμάσει κάποιοι από τους μαθητές.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Petra Breuer-Küppers
Το κεντρικό μέρος της τελευταίας μέρας είναι το μαγείρεμα σε μεγάλη κατσαρόλα μίας σούπας από φρεσκοκομμένα λαχανικά και φυτά από το λιβάδι και τα χωράφια – μια ακόμη ευκαιρία να μάθουν για τα φυτά, αλλά και μία γενικότερη εισαγωγή στην υγιεινή διατροφή και μία κοινή εμπειρία για τα παιδιά, τους γονείς και τους δασκάλους. Για τους περισσότερους μαθητές μας, πολλοί από τους οποίους προέρχονται από μειονεκτικά περιβάλλοντα, αυτή είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζουν σούπα φτιαγμένη από φρέσκα συστατικά. Με τα χρόνια, έχουμε παρατηρήσει ότι οι μαθητές παίρνουν μαζί τους την ιδέα του φρεσκομαγειρεμένου φαγητού όταν επιστρέφουν στο σπίτι τους – ένα τέλειο παράδειγμα για το πώς ενώνονται πρακτικά και θεωρητικά στοιχεία.
Η εβδομάδα στο λιβάδι παρέχει ένα ευέλικτο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να εδραιωθεί ένα εύρος ασκήσεων και το οποίο μπορεί να διαμορφωθεί από τους δασκάλους μαζί με τους μαθητές. Για παράδειγμα, εκτός από τον επιστημονικό πυρήνα του περιεχομένου της εβδομάδας στο λιβάδι, βρήκαμε χρόνο για τραγούδια, παιχνίδια και χειροτεχνίες και μπορέσαμε να βρούμε χρόνο ακόμα και για μια επίσκεψη σε έναν ντόπιο μελισσοκόμο. Είναι επίσης μία ευκαιρία για να συμμετέχουν εξωτερικοί συνεργάτες – στην περίπτωσή μας ο αγρότης, ο μελισσοκόμος και η τοπική ομάδα προσκόπων – σπάζοντας ακόμα περισσότερο την ρουτίνα της μάθησης σε σχολικές αίθουσες.
Τέλος, αντιπροσωπεύει έναν ολιστικό τρόπο διδασκαλίας, συνδυάζοντας διαφορετικές πλευρές της επιστήμης με πρακτικές ασκήσεις που έχουν πραγματικό αντίκτυπο στην ζωή των παιδιών.
Αναφορές στο διαδίκτυο
w1 – Το διαδίκτυο προσφέρει έναν πλούτο οδηγιών για την κατασκευή τόξων και βελών διαφορετικής πολυπλοκότητας. Η ιστοσελίδα Instructables προσφέρει ένα παράδειγμα του τρόπου κατασκευής ενός απλού τόξου και βέλους.
w2 – MΜπορείτε να κατεβάσετε περισσότερες πληροφορίες για το πώς οργανώσαμε τις ασκήσεις από την ιστοσελίδα του Science in School ως αρχείοWord ή PDF.
w3 – Χρησιμοποιήσαμε μία συνταγή για επίπεδο ψωμί (Preetzer Stockbrot) από την ιστοσελίδα Chefkoch (είναι στα Γερμανικά).
Μία παρόμοια συνταγή (στα Αγγλικά για επίπεδο ινδικό ψωμί (chapattis) είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του BBC.
w4 – Όταν ψάχνετε για πηγές που θα σας βοηθήσουν στην αναγνώριση βοτάνων, θα χρειαστείτε μία που να περιγράφει τα φυτά στο δικό σας μέρος του κόσμου. Ως μία από τις πηγές μας, χρησιμοποιήσαμε έναν Ελβετικό οδηγό, τονEssbare Wildpflanzen.
Πηγές
Cornell J (2006) Sharing Nature with Children: The Classic Parents’ & Teachers’ Nature Awareness Guidebook. Nevada City, CA, USA: Dawn Publications. ISBN: 978-1883220730
Danks F, Schofield J (2007) Nature's Playground: Activities, Crafts, and Games to Encourage Children to Get Outdoors. Chicago, IL, USA: Chicago Review Press. ISBN: 978-1556527234
Danks F, Schofield J (2009) Go Wild!: 101 Things to Do Outdoors Before You Grow Up. London, UK: Frances Lincoln Publishers. ISBN: 978-0711229396
Hurdmann C (2012) Hands-On History! Stone Age: Step Back to the Time of the Earliest Humans, with 15 Step-by-Step Projects and 380 Exciting Pictures. San Francisco, CA, USA: Armadillo Books. ISBN: 978-1843229742
Fischer-Rizzi S (2012) Cook Wild: Year-Round Cooking on an Open Fire. London, UK: Frances Lincoln Publishers. ISBN: 978-0711232815
Kallas J (2010) Edible Wild Plants: Wild Foods From Dirt To Plate. Layton, UT, USA: Gibbs Smith. ISBN: 978-1423601500
Karlin M (2009) Wood-Fired Cooking: Techniques and Recipes for the Grill, Backyard Oven, Fireplace, and Campfire. Berkeley, CA, USA: Ten Speed Press. ISBN: 978-1580089456
Meyer K (2011) How to Shit in the Woods: An Environmentally Sound Approach to a Lost Art. 3rd Edition. Berkeley, CA, USA: Ten Speed Press. ISBN: 978-1580083638
Εάν βρήκατε αυτό το άρθρο εμπνευστικό, γιατί δεν ρίχνετε μία ματιά στα υπόλοιπα άρθρα του Science in School για το δημοτικό;

Κριτική
Το να στήσεις μια κατασκήνωση Παλαιολιθικής εποχής για παιδιά του δημοτικού είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα διεπιστημονικής διδασκαλίας και μάθησης. Συνδυάζει φυσική, περιβαλλοντική εκπαίδευση, τεχνολογία και όσους άλλους επιστημονικούς κλάδους θέλει να συμπεριλάβει ο δάσκαλος.
Οι προτεινόμενες ασκήσεις είναι καινοτόμες και προσφέρουν έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας πολλών επιστημονικών και τεχνολογικών θεμάτων όπως η κατασκευή μιας σκηνής, η συλλογή, αναγνώριση και το ονομάτισμα βοτάνων και βασική μηχανική (η ρίψη βέλους). Δεν ξέρω κανένα σχολείο στην χώρα μου (είτε για ειδική είτε συμβατική εκπαίδευση) που να προσφέρει τέτοιες ευκαιρίες στους μαθητές του.
Μάλλον δεν είναι εύκολο να διοργανώσεις μία τέτοια άσκηση αλλά δεν είναι αδύνατον. Και παρόλο ότι την πρώτη φορά μπορεί να είναι δύσκολο, τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είναι ευκολότερο. Με κατάλληλη προετοιμασία από τους δασκάλους και υποστήριξη από τις αρχές του σχολείου και τους γονείς, οι μαθητές μπορούν να κερδίσουν πολύ περισσότερα από το πρόγραμμα από ότι εάν παρέμεναν στο περιβάλλον της σχολικής αίθουσας. Επιπλέον, η βοήθεια από άτομα ή ομάδες (π.χ. αγρότες ή οργανώσεις προσκόπων) εκτός του σχολείου προσφέρει στους μαθητές πολλά εκπαιδευτικά και κοινωνικά οφέλη.
Αντί να γίνονται σε λιβάδι, οι ασκήσεις μπορούν αναμφίβολα να μεταφερθούν σε ένα κοντινό πάρκο ή όχθη ποταμού, που είναι πιο εύκολο να τα βρεις σε μία πόλη.
Christiana Nicolaou, Κύπρος

tick box
Προτάσεις της αξιολογήτριας: Φυσική, περιβαλλοντική εκπαίδευση, τεχνολογία
Ηλικίες 10-15*
*Σημειώστε ότι η συγγραφέας διεξάγει την άσκηση με μαθητές των 6-11 ετών.

Ο τρόπος του δράκου: χημεία για τα μικρά παιδιά

Submitted by p.amponsah on 02 June 2014

Μεταφρασμένο από τον Κωνσταντίνο Μιχαλοδημητράκη
Της Anna Gunnarsson
image
Πορτραίτο της Μπέρτα..
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Karin Södergren
Στην Σουηδία ζει ένας μικρός πράσινος δράκος που λέγεται Μπέρτα και προσκαλεί μικρά παιδιά να την συνοδεύσουν στις περιπέτειές της στην Χώρα των Δράκων – όλες αυτές έχουν σχέση με την χημεία.
Στο επιστημονικό κέντρο NAVET στην πόλη Μπορός (Borås) στην Σουηδία, δημιουργήσαμε την Μπέρτα τον Δράκο ως ένα τρόπο εισαγωγής πολύ μικρών παιδιών (4-8 ετών) στην επιστήμη. Ο δράκος είναι μια κούκλα κουκλοθέατρου που διδάσκει τα παιδιά για τον φανταστικό κόσμο της χημείας μέσω πειραμάτων, χρησιμοποιώντας ως έναυσμα ιστορίες της ίδιας της Μπέρτα. Οι πρώτες ιστορίες για την Μπέρτα ήταν τόσο δημοφιλείς που εκδόθηκαν το 2010 στο βιβλίο: Το Βιβλίο της Μπέρτα για Πειράματα:Συναρπαστικά παραμύθια χημείας από την Χώρα των Δράκων (Berta’s Book of Experiments: Exciting chemical fairy tales from Dragon Land). Από τότε έχει βγει και δεύτερο βιβλίο με την Μπέρτα.
Ο σκοπός όλων των ασκήσεων με την Μπέρτα είναι να προαχθεί η κατανόηση και χρήση της χημείας στην πραγματική ζωή, με απλά καθημερινά υλικά τα οποία είναι γνώριμα σε όλους. Τα υλικά δεν είναι τοξικά και τα περισσότερα από αυτά μπορούν να βρεθούν στα ράφια των σουπερμάρκετ, οπότε τα παιδιά μπορούν να τα χειριστούν χωρίς να χρειάζεται πολύπλοκος ή ακριβός εργαστηριακός εξοπλισμός.
Τα πειράματα καλύπτουν πολλούς διαφορετικούς τομείς της χημείας – όπως διαλύματα, αέρια, οξέα και βάσεις – και είναι όλα σχεδιασμένα έτσι ώστε να μπορούν να γίνουν όχι μόνο σε επιστημονικά κέντρα ή σχολεία, αλλά και στο σπίτι.
image
Παιδιά που κάνουν πειράματα Χημείας.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Joakim Lenell
Τι κάνει μία άσκηση με την Μπέρτα καλή;
Όλες οι ασκήσεις με την Μπέρτα έχουν δοκιμαστεί με μικρά παιδιά πολλές φορές και για αρκετά χρόνια έτσι ώστε να εξασφαλιστεί το ότι είναι ενδιαφέρουσες και εύκολο να γίνουν. Όταν επιλέγουμε ασκήσεις για την Μπέρτα και τους μικρούς πειραματιστές φίλους της, πάντα αναζητούμε τα εξής βασικά στοιχεία:
- Ασφάλεια: μπορούν τα παιδιά να κάνουν πειράματα με τα συστατικά με ασφάλεια, ακόμα και εάν κάποια από αυτά τύχει να καταλήξουν στο στόμα τους (δεν έχει σημασία εάν έχουν άσχημη γεύση – αλλά πρέπει να είναι εδώδιμα για να το καταλάβουν);
- Απήχηση στα παιδιά: είναι τα αποτελέσματα διασκεδαστικά, αρκετά ξεκάθαρα για να τα δεις ή να τα αγγίξεις και λίγο απροσδόκητα ή ακόμα και εκπληκτικά;
- Εξερεύνηση: θέτει το χημικό κομμάτι ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και θα οδηγήσει σε νέα πειράματα και εμπειρίες;
image
Φωτογραφία της Μπέρτα.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Adam Danielsson
Επίσης χρειάζεται να υπάρχει κάποιο στοιχείο αλληλεπίδρασης με άλλους, καθώς αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουμε τα περισσότερα. Μερικά από τα πειράματα είναι πιο επιτυχημένα όταν μαζεύεται γύρω γύρω μία μεγάλη ομάδα παιδιών και συζητούν, εξερευνούν και ρίχνουν μέσα τα συστατικά μαζί μας καθώς προχωράμε· άλλα πειράματα δουλεύουν καλύτερα με δυάδες ή μικρές ομάδες.
Σε αυτό το άρθρο περιγράφουμε τρεις δημοφιλείς ασκήσεις που είναι χαρακτηριστικές του στυλ της Μπέρτα. Ενώ τα πειράματα είναι διαφορετικά έχουν όλα το ίδιο χαρακτηριστικό για να μετατρέψουν το γνώριμο σε ενδιαφέρον.

Άσκηση 1: Σαπουνόφουσκες που επιπλέουν
Ηλικιακή ομάδα: 4-8 ετών
Υλικά
  • 4 κουταλιές της σούπας όξινο ανθρακικό νάτριο (NaHCO3 επίσης γνωστό ως διττανθρακικό νάτριο και μαγειρική σόδα)
  • Νερό - αρκετό για να γεμίσει το βαθύ δοχείο σε ύψος 2 εκατοστών
  • 2 κουταλιές της σούπας κιτρικό οξύ
  • Ένα έτοιμο μίγμα για σαπουνόφουσκες
  • Ένα μικρό ενυδρείο ή παρόμοιο δοχείο με ίσιες πλευρές
  • Ένα κομμάτι χαρτί για να καλυφθεί από επάνω το δοχείο

Διαδικασία
image
Πρόσκρουση μίας σταγόνας νερού
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Roger McLassus/ Wikimedia Commons
image
Σαπουνόφουσκες. 
Image courtesy of Emelie Gunnarsson
  1. Αναμείξτε 4 κουταλιές της σούπας όξινου ανθρακικού νατρίου με 2 κουταλιές κιτρικού οξέως.
  2. Απλώστε το μίγμα στον πάτο του δοχείου.
  3. Ρίξτε λίγο νερό πάνω στο μίγμα: από πού έρχεται ο ήχος;
  4. Καλύψτε το δοχείο με χαρτί: γιατί είναι σημαντικό να το κάνουμε αυτό;
  5. Περιμένετε 3-4 λεπτά.
  6. Όσο περιμένετε κάντε σαπουνόφουσκες – αυτό μπορούν να το κάνουν και τα παιδιά. Με τι είδους αέριο τις γεμίζουμε; Τι ξέρουμε για το αέριο που βγαίνει από το στόμα μας;
  7. Σηκώστε το χαρτί από το δοχείο και φυσήξτε σαπουνόφουσκες από πάνω του, αφήνοντας μερικές να πέσουν στο διοξείδιο του άνθρακα που έχει σχηματιστεί. Γιατί φαίνεται να επιπλέουν οι φούσκες αρκετά πάνω από το υγρό και δεν πέφτουν στην επιφάνειά του;
Σχετικά με το τι συμβαίνει
Όταν προστίθεται το νερό, το όξινο ανθρακικό νάτριο και το κιτρικό οξύ διαλύονται σε αυτό και αρχίζουν να αντιδρούν. Δημιουργείται αέριο διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο κάνει ένα χαρακτηριστικό θόρυβο αφρισμού καθώς το αέριο απλώνεται στο δοχείο.
Το αέριο διοξείδιο του άνθρακα είναι πιο πυκνό από τον γύρω αέρα οπότε δεν φεύγει όλο, αλλά υπάρχει ακόμα πιθανότητα να διαφύγει εξαιτίας αναταραχών στον αέρα (και είναι πολύ δύσκολο να δεις που πηγαίνει καθώς είναι άχρωμο). Αυτός είναι ο λόγος που βάζουμε το χαρτί πάνω από το δοχείο και το αφήνουμε εκεί μέχρι να σχηματιστεί όλο το αέριο και να είναι όλα έτοιμα για τις σαπουνόφουσκες. Οι σαπουνόφουσκες περιέχουν αέρα, οπότε έχουν μικρότερη πυκνότητα από το αέριο διοξείδιο του άνθρακα· αυτό συνεπάγεται ότι επιπλέουν πάνω στο αέριο, δείχνοντας ότι το αέριο είναι εκεί και πού τελειώνει.
Εάν μία σαπουνόφουσκα συνεχίσει να επιπλέει για λίγο, θα δείτε ότι σιγά σιγά μεγαλώνει. Αυτό οφείλεται στο ότι το αέριο διοξείδιο του άνθρακα μπαίνει μέσα στην σαπουνόφουσκα πιο γρήγορα από ότι βγαίνει ο αέρας έξω από αυτή. Αυτό κάνει την φούσκα βαρύτερη και τελικά θα βυθιστεί στο κάτω μέρος του αέριου στρώματος.
Ιδέα για ένα πείραμα ως συνέχεια
Τι θα συμβεί εάν το αέριο διοξείδιο του άνθρακα σχηματιστεί μέσα σε μία πλαστική σακούλα;
image
Αντανάκλαση σε μία σαπουνόφουσκα
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Trodel / Flickr
Άσκηση 2: Παίρνοντας εσπεριδοειδή για κολύμπι 
Ηλικιακή ομάδα: 4-8 ετών
image
Διαφορετικά εσπεριδοειδή συμπεριφέρονται διαφορετικά όταν τα ρίξουν στο νερό. 
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Emelie Gunnarsson
Υλικά
  • 1 μοσχολέμονο
  • 4 άλλα εσπεριδοειδή, π.χ. λεμόνια, γκρέιπφρουτ, πορτοκάλια, μανταρίνια, κτλ.
  • Ένα μαχαίρι για το ξεφλούδισμα φρούτων
  • Ένα μεγάλο διαφανές δοχείο (με βάθος τουλάχιστον 20 εκατοστά)
Διαδικασία
  1. Γεμίστε το μεγάλο δοχείο με νερό.
  2. Συζητήστε τι μπορεί να συμβεί όταν ρίξουμε τα φρούτα στο νερό.
  3. Ας αφήσουμε τα φρούτα να «πάνε για κολύμπι». Γιατί μερικά επιπλέουν καλύτερα από τα άλλα;
  4. Ξεφλουδίστε τα φρούτα πολύ προσεχτικά – έτσι ώστε η φλούδα να παραμείνει ένα συμπαγές κομμάτι – και αφαιρέστε όλη την άσπρη ψίχα από τα φρούτα.
  5. Συζητήστε τι μπορεί να συμβαίνει όταν τα φρούτα ξαναρίχνονται στο νερό χωρίς την φλούδα τους.
  6. Αφήστε να φρούτα να «κολυμπήσουν» ξανά και δείτε τι γίνεται. Συζητήστε τι έχει αλλάξει και γιατί μπορεί αυτό να συμβαίνει.
  7. Πάρτε κάθε φρούτο και βάλτε του το «σωσίβιό» του (την φλούδα του) και μετά ξαναβάλτε τα στο νερό. Τι επίδραση έχει η φλούδα;
  8. Συζητήστε τι θα συμβεί όταν ρίξετε τις φλούδες στο νερό χωρίς το φρούτο – μετά δοκιμάστε το και δείτε.

Σχετικά με το τι συμβαίνει
image
Τα πράσινα εσπεριδοειδή έχουν πολύ λίγη άσπρη ψίχα, οπότε μερικές φορές πέφτουν στον πάτο του δοχείου. 
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Emelie Gunnarsson
image
Τα πορτοκάλια έχουν αρκετή άσπρη ψίχα για να επιπλέουν όταν ριχτούν στο νερό. 
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Emelie Gunnarsson
Τα περισσότερα εσπεριδοειδή επιπλέουν στο νερό όταν είναι ολόκληρα, αλλά αυτό αλλάζει όταν αφαιρεθεί η φλούδα τους. Τα ανέπαφα φρούτα επιπλέουν γιατί μεγάλες ποσότητες αέρα κατακρατιούνται στην σπογγώδη άσπρη ψίχα, κάτι που τους δίνει μικρότερη πυκνότητα από τα ξεφλουδισμένα φρούτα. Εάν η φλούδα αφαιρεθεί ως ένα κομμάτι, μπορούμε να την βάζουμε και να την βγάζουμε από το φρούτο, σαν ένα σωσίβιο και γίνεται εμφανής η διαφορά που κάνει η φλούδα στην άνωση που ασκείται στο φρούτο.
Από αυτή την άποψη η διαφορά μεταξύ λεμονιών και μοσχολεμονιών είναι ενδιαφέρουσα. Καί τα δύο φρούτα έχουν πυκνότητα πολύ κοντά σε αυτή του νερού. Όμως τα μοσχολέμονα πάντα βυθίζονται, καθώς έχουν ελαφρώς μεγαλύτερη πυκνότητα από το νερό (γιατί δεν έχουν σχεδόν καθόλου άσπρη ψίχα), ενώ τα λεμόνια άλλοτε επιπλέουν και άλλοτε βυθίζονται, ανάλογα με το πόση άσπρη ψίχα περιέχουν.
Ιδέα για ένα πείραμα ως συνέχεια
Τι θα συμβεί αν δοκιμάσουμε το ίδιο με άλλα φρούτα και λαχανικά;
image
Η Μπέρτα ο δράκος με εσπεριδοειδή
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Emelie Gunnarsson
Άσκηση 3: Παράσταση σταγονιδίων
Υλικά
image
Διττανθρακικό νάτριο ή όξινο ανθρακικό νάτριο 
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Thavox, Wikimedia
  • Φυτικό λάδι
  • 1 κουταλιά της σούπας όξινου ανθρακικού νατρίου (γνωστό και ως διττανθρακικό νάτριο)
  • 1 λεμόνι
  • 100 ml χυμού από κόκκινο λάχανοw1 ή μύρτιλο.
  • Ένα ψηλό και λεπτό γυάλινο δοχείο
  • Ένα ποτήρι
  • Ένα κουτάλι
Διαδικασία

  1. Βάλτε στο βάζο 1 κουταλιά της σούπας όξινο ανθρακικό νάτριο.
  2. Ρίξτε από επάνω φυτικό λάδι έτσι ώστε να γεμίσουν περίπου τα δύο τρίτα του δοχείου.
  3. Παρακολουθήστε το δοχείο πολύ προσεκτικά. Τι είδους φυσαλίδες ανεβαίνουν προς τα πάνω; Πού πάνε αφού φτάσουν στην επιφάνεια;
  4. Αναμείξτε 100 ml χυμού με λίγο νερό – ίσα ίσα για να φανεί το πραγματικό του χρώμα (μωβ για το λάχανο, μπλε για το μύρτιλο).
  5. Συζητήστε τι χρώμα μπορεί να πάρει ο χυμός εάν τον κάνουμε ξινό χρησιμοποιώντας χυμό λεμονιού.
  6. Στύψτε λίγο λεμόνι στο χυμό και αναδεύστε. Γιατί αλλάζει το χρώμα;
  7. Ρίξτε λίγο από αυτό το μίγμα του χυμού στο φυτικό έλαιο. Τι συμβαίνει στα σταγονίδια του χυμού; Πώς κινούνται; Τι γίνεται με τις διαφανείς φυσαλίδες που σχηματίζονται;
  8. Δείτε τον χυμό στον πάτο του δοχείου. Τι χρώμα έχει; Πώς αλλάζει μετά από λίγο;
  9. Εάν η αντίδραση επιβραδύνεται, προσθέστε λίγο ακόμα χυμό λεμονιού στο βάζο.
image
Ελαιόλαδο
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Lemone / Wikimedia Commons
Σχετικά με το τι συμβαίνει
image
Παιδιά που κάνουν πειράματα μαζί με την Μπέρτα. 
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Joakim Lenell
Το όξινο ανθρακικό νάτριο στον πάτο του δοχείου περιέχει λίγο αέρα παγιδευμένο στην σκόνη. Όταν χύνεται το φυτικό έλαιο πάνω του, ο αέρας σχηματίζει φυσαλίδες που ανεβαίνουν στην επιφάνεια. Το κόκκινο λάχανο και το μύρτιλο περιέχουν φυσικές βαφές οι οποίες είναι ευαίσθητες σε αλλαγές στην οξύτητα και γίνονται καί οι δύο κόκκινες όταν αναμειχθούν με χυμό λεμονιού, που είναι όξινος (pH 3). Οι κόκκινες σταγόνες του χυμού περνούν μέσα από το φυτικό έλαιο γιατί περιέχουν κυρίως νερό, το οποίο έχει μεγαλύτερη πυκνότητα από το λάδι. Όταν ο όξινος χυμός έρθει σε επαφή με το όξινο ανθρακικό νάτριο ξεκινά μία χημική αντίδραση, κατά την οποία παράγεται αέριο διοξείδιο του άνθρακα, κάνοντας τον χυμό λιγότερο όξινο. (Το όξινο ανθρακικό νάτριο είναι αλκαλικό όταν διαλύεται στο νερό, οπότε εξουδετερώνει το οξύ όταν αντιδρούν μεταξύ τους).
Οι μεγαλύτερες φυσαλίδες του διοξειδίου του άνθρακα μπορούν κατόπιν να ανέβουν γρήγορα στην επιφάνεια του λαδιού, ενώ οι μικρότερες μαζεύονται στην επιφάνεια των σταγονιδίων του χυμού, κάνοντάς τες να επιπλέουν και αυτές προς τα πάνω. Όταν το αέριο απελευθερώνεται στην επιφάνεια, τα σταγονίδια του χυμού βυθίζονται ξανά στον πάτο, όπου παίρνουν και άλλο αέριο από την αντίδραση και ανεβαίνουν ξανά. Επίσης γίνονται λίγο πιο αλκαλικά κάθε φορά, κάτι βλέπουμε ως αλλαγή στο χρώμα προς το μπλε ή μωβ.
Ιδέα για ένα πείραμα ως συνέχεια
Δείτε πόσα διαφορετικά χρώματα μπορείτε να έχετε προσθέτοντας μόνο διαφορετικές ποσότητες χυμού λεμονιού και όξινου ανθρακικού νατρίου σε χυμό από μύρτιλο ή/και κόκκινο λάχανο.
image
Δάσκαλοι που παρακολουθούν τις φυσαλίδες στο δοχείο κατά το τέλος του πειράματος.
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Joakim Lenell
Αναφορές
Gunnarsson A., Södergren K. (2010) Berta’s Book of Experiments: Exciting chemical fairy tales from Dragon Land (Το Βιβλίο της Μπέρτα για Πειράματα: Συναρπαστικά παραμύθια χημείας από την Χώρα των Δράκων). Navet and P&K (The Swedish Plastics and Chemicals Federation), Sweden. ISBN: 978-91-85107- 22-3 (διαθέσιμο στα Σουηδικά, Αγγλικά και Νορβηγικά)
Gunnarsson A., Södergren K. (2013) Berta´s New Chemistry Adventures (Οι νέες Περιπέτειες της Μπέρτα στην Χημεία). Navet and IKEM (Innovation and Chemical Industries), Sweden. ISBN: 978-91-85107-23-0 (διαθέσιμο στα Σουηδικά και Νορβηγικά)
Αναφορές στο διαδίκτυο
w1 – Μπορείτε να κατεβάσετε την συνταγή για την εκχύλιση χυμού από κόκκινο λάχανο από την ιστοσελίδα του Science in School.
Πηγές
Μάθετε περισσότερα για το Επιστημονικό Κέντρο NAVET (NAVET Science Center)· η ιστοσελίδα είναι κυρίως στα Σουηδικά, αλλά μερικά τμήματα είναι καί στα Αγγλικά.
Για να δείτε περισσότερα πειράματα της Μπέρτα, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ή την σελίδα της στο Facebook (και οι δύο είναι στα Σουηδικά).
Μάθετε περισσότερα για την χρήση του χυμού από λάχανο ως δείκτης του pH.
Περισσότερες ασκήσεις σε αντιδράσεις οξέων/βάσεων.
Εάν βρήκατε χρήσιμο αυτό το άρθρο, μπορεί να θέλετε να εξερευνήσετε άλλεςδιδακτικές ασκήσεις που έχουν εκδοθεί στο Science in School. Αλλιώς μπορείτε να ξεφυλλίσετε τα υπόλοιπα άρθρα στο Science in School για το δημοτικό.

Κριτική
Συνήθως δεν περιλαμβάνονται πειράματα χημείας στο δημοτικό, ειδικά στα πρώτα χρόνια. Αυτό το άρθρο δείχνει μερικές καινοτόμες και ενδιαφέρουσες ασκήσεις και προσφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας της χημείας στον οποίο θα μπορεί κάθε μαθητής να συμμετέχει και να τον καταλάβει. Δεν νομίζω ότι πολλοί δάσκαλοι στην Κύπρο συμπεριλαμβάνουν χημεία στις τρεις ή τέσσερις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Αυτό το άρθρο μπορεί να σχηματίσει την βάση για να αλλάξει αυτή η παράδοση και να καλέσουμε τους μικρούς μαθητές να συμμετέχουν σε διασκεδαστικά μαθήματα που θα είναι πηγές έμπνευσης. Όμως, είναι σημαντικό να μην χρησιμοποιούνται αυτές οι ασκήσεις μόνο ως πειράματα επίδειξης και περιγραφής. Οι δάσκαλοι θα πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένοι για την συζήτηση που θα ακολουθήσει. Πρέπει να είναι προετοιμασμένοι από την παιδαγωγική πλευρά του μαθήματος. Για παράδειγμα, οι ερωτήσεις που θα τεθούν από τον δάσκαλο, η συζήτηση μεταξύ των μαθητών της ίδιας ομάδας και οι εξηγήσεις που αναπτύσσουν (με την βοήθεια του δασκάλου) είναι το πιο σημαντικό μέρος του πειράματος. Αυτά δεν παρέχονται εδώ, αλλά εναποτίθενται στον δάσκαλο για να τα ετοιμάσει.
Christiana Th. Nicolaou, Πανεπιστήμιο της Κύπρου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του εποπτικού υλικού σε άλλο ιστολόγιο

Μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στην τάξη σας μόνο.