Τα νεότερα χρόνια χαρταετοί εμφανίζονται στη Γερμανία του 1450 και στην Ισπανία του 1606. Μάλιστα ένας Ισπανός καλόγερος αναφέρει στο ημερολόγιό του ότι οι χαρταετοί χρησιμοποιούνταν σαν παιχνίδι την εποχή του Πάσχα.Τα παιδιά των πλούσιων οικογενειών της Ευρώπης είχαν τη δυνατότητα να αγοράζουν το απαραίτητο χαρτί για την κατασκευή του χαρταετού τους, που εκείνη την περίοδο αποτελούσε είδος πολυτελείας.Στην Ελλάδα ο χαρταετός ως παιχνίδι εμφανίστηκε στα λιμάνια της Ανατολής και συγκεκριμένα στη Σμύρνη, Χίο και τη Κωνσταντινούπολη, αργότερα στα Επτάνησα, στη Σύρο και την Πάτρα. Ο χαρταετός λοιπόν έγινε πρώτα παιχνίδι στα μεγάλα αστικά κέντρα της εποχής, όπου υπήρχαν τα απαραίτητα υλικά για να φτιαχτεί (σπάγγος, λεπτά καλάμια, χαρτί) και αργότερα και στα χωριά, όπου τα παιδιά τον έφτιαχναν με πιο πρόχειρα υλικά, όπως χαρτί από τον μπακάλη, νήμα από κουβάρι κ.α.
Ωστόσο ο χαρταετός δεν ήταν πάντοτε παιχνίδι αλλά κατά τη μακρά πορεία του χρησιμοποιήθηκε ποικιλοτρόπως:
Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν, ένας στρατηγός χρησιμοποίησε έναν χαρταετό μ’ έναν ιδιαίτερα έξυπνο και ενδιαφέροντα τρόπο. Προκειμένου να καταλάβει με τον στρατό του ένα παλάτι, έπρεπε να σκάψει ένα υπόγειο τούνελ. Μη γνωρίζοντας, όμως, το μήκος που θα έπρεπε να έχει το τούνελ, πέταξε τον χαρταετό έως πάνω από το παλάτι, κρατώντας την άκρη του νήματος στο σημείο απ όπου θα ξεκινούσε το τούνελ, και έτσι έκανε τους απαραίτητους σχετικούς υπολογισμούς.Ένας αυτοκράτορας της Κίνας ο Γουέν Χσουν ασχολήθηκε με τις πτήσεις χαρταετών φτιαγμένους από μπαμπού. Ως «επιβάτες» στα πειράματα πτήσης του χρησιμοποιούσε τους κρατούμενούς του. Όσοι ήταν τυχεροί και επιζούσαν, αποκτούσαν την ελευθερία τους. Αναφορές για επανδρωμένες πτήσεις χαρταετών υπάρχουν και από τον Μάρκο Πόλο.
Ο Σκωτσέζος μετεωρολόγος Alexander χρησιμοποίησε χαρταετούς με θερμόμετρα το 1749, ώστε να υλοποιήσει μελέτες της ατμόσφαιρας και του ηλεκτρισμού, αλλά ακόμα και για αεροφωτογραφίσεις. Έσωσε ναυαγούς, έστειλε στρατιωτικά σήματα, κίνησε κάρα, ακόμα και αυτοκίνητα.
Το 1752 Βενιαμίν Φραγκλίνος εκτέλεσε το διάσημο πείραμα με τον χαρταετό, προκειμένου να αποδείξει ότι οι αστραπές δεν είναι τίποτα άλλο παρά στατικός ηλεκτρισμός.
Πειράματα με χαρταετούς χρησιμοποίησε από το1799 ως το 1809 ο George Cayley, για την κατασκευή μηχανής που θα μπορούσε να μεταφέρει στον αέρα ανθρώπους.
Το 1880 ο Αυστραλός Hargrave σχεδίασε τεράστιο αετό για μετεωρολογικές παρατηρήσεις.
Το 1880 ο Αυστραλός Hargrave σχεδίασε τεράστιο αετό για μετεωρολογικές παρατηρήσεις.
Με τη βοήθεια χαρταετών ανύψωνε ανεμόμετρα το 1833 ένας Βρετανός για να μετρήσει τις ταχύτητες των ανέμων σε διάφορα υψόμετρα.
Οι πρώτες αεροφωτογραφίες τραβήχθηκαν το1887 από τον Ε. Β. Archibald με τη χρήση χαρταετών.
Κατά την διάρκεια των δύο παγκοσμίων πολέμων οι χαρταετοί χρησιμοποιήθηκαν σαν συσκευές παρατήρησης. Το πεδίο οράσεως των γερμανικών υποβρυχίων στο επίπεδο της θάλασσας περιοριζόταν στα 8 χιλιόμετρα, όμως όταν ανύψωναν έναν παρατηρητή στα 400 πόδια, τότε το πεδίο οράσεως αύξανε στα 40 χιλιόμετρα.
Προφορική παράδοση αναφέρει ότι η κατασκευή της μεγάλης γέφυρας του Νιαγάρα ξεκίνησε αφού πρώτα έριξαν απέναντι με “αετό” το πρώτο σχοινί.
Ακόμη και διασώσεις ναυαγών πραγματοποιήθηκαν με τη συμβολή χαρταετών. Το ναυαγοσωστικό καλώδιο ρίχνονταν στους ναυαγούς με χαρταετό.
Κατασκευή του δικού μας χαρταετού
Δίνουμε στα παιδιά ένα τετράγωνο χαρτί από χαρτί του μέτρου και τα αφήνουμε να ζωγραφίσουν ό,τι θέλουν με κηρομπογιές. Στη συνέχεια κολλά με γύρω γύρω χρωματιστά γκοφρέ χαρτιά, βάζουμε σπάγγο και ουρίτσα και καλό πέταγμα.
ΚΑΛΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου