Μου άρεσε που ανακάλυψα.....

Μου άρεσε που ανακάλυψα.....
Μην σταματάς την εξερεύνηση. Όλο και κάτι άλλο μπορεί να σου αρέσει!!!

Εξερευνήστε:

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2024

2ο ΑΔΣ στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα

 ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

 


Τίτλος διδακτικού σεναρίου: Πώς θέλω να είναι το δημοτικό σχολείο που θα πάω;

Δημιουργός/οί: Κλειδαρά Μαρία

Βαθμίδα - Πλαίσιο– Τάξη

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Νηπιαγωγείο

-Αριθμός παιδιών και χαρακτηριστικά:

Οι μαθητές της τάξης μας είναι 18 νήπια και προνήπια. Από αυτά τα 6 νήπια (3 αγόρια και 3 κορίτσια) και 12 προνήπια (4 αγόρια και 8 κορίτσια) έχουν παρόμοιο πολιτιστικό υπόβαθρο.  Ένας μαθητής είναι με επαναφοίτηση και γνωμάτευση ΚΕΔΑΣΥ και φοιτά στο Τμήμα Ένταξης και ένα προνήπιο έχει γνωμάτευση από ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη, την οποία όμως δεν έχει. 

-Ιδιαιτερότητες πλαισίου-ομάδας παιδιών:.

Κατά το σχεδιασμό του σεναρίου έχουν ληφθεί υπόψη τα ενδιαφέροντα, οι ικανότητες και οι ανάγκες όλων των μαθητών και έχουν σχεδιαστεί εργασίες με νόημα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους και τις ιδιαιτερότητες  και μέσω της ευέλικτης ομαδοποίησης των ομάδων εργασίας να δίνεται η δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής σε όλες τις δραστηριότητες και μάθησης σε όλα τα παιδιά.

Τα παιδιά οργανώνονται σε ομάδες εργασίας, ανομοιογενείς για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου οι μαθητές μέσω της αλληλεπίδρασης και τον καταμερισμό εργασιών και ρόλων να αναπτύξουν εποικοδομητικές συζητήσεις, να διαχειριστούν και να παρουσιάσουν πληροφορίες και να αξιοποιήσουν τα κατάλληλα προς το θέμα εργαλεία και να ολοκληρώσουν μια συγκεκριμένη σειρά καθηκόντων και ρόλων ενός σχεδίου εργασίας - Θεματικής προσέγγισης (τυπική συνεργατική μάθηση)

-Χαρακτηριστικά του σχολείου-τάξης:

Διθέσιο νηπιαγωγείο με λειτουργία 2 Πρωινών Υποχρεωτικών Τμημάτων, έχει Τμήμα Ένταξης, Πρωινή Προαιρετική Ζώνη και Προαιρετικό Ολοήμερο

-Χαρακτηριστικά περιβάλλοντος:

Η αίθουσα είναι ευρύχωρη και φωτεινή, υπάρχει χώρος για την ανάπτυξη μαθησιακών κέντρων και για παιχνίδι ή ψυχοκινητικές δραστηριότητες και ο αύλειος χώρος ενδείκνυται για οργανωμένες δραστηριότητες στη φύση (υπάρχουν παρτέρια, φυτά και δέντρα προς άμεση παρατήρηση και προβληματισμό, βρύση,μεγάλη αυλή με δέντρα και χορτάρι κλπ).

 

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές και σύνδεση με ΠΣ

Προσχολική Εκπαίδευση

Βασικές Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν

Βασικό Θεματικό πεδίο - Θεματική ενότητα:

Γ. Παιδί και Θετικές Επιστήμες

Γ3. Τεχνολογία Κατασκευών

 

Γνώσεις

Τεχνολογικά επιτεύγματα ανακαλύψεις και επιστήμονες

Δεξιότητες

Παρατήρηση τεχνητού κόσμου

Επίλυση κατασκευαστικών προβλημάτων

Στάσεις

Αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης

Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία - Θεματικές Ενότητες:

Β. Παιδί , Ευατός και Κοινωνία

Β.2. Κοινωνικές Επιστήμες

 

Χρονικός προσδιορισμός

-Ημερολογιακή τοποθέτηση στο σχολικό έτος:

Η υλοποίηση του σεναρίου αναφέρεται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και συγκεκριμένα στο τρίτο τρίμηνο. Τα παιδιά έχουν μάθει να δουλεύουν σε ομάδες και να αλληλεπιδρούν  μεταξύ τους. Έχουν μάθει να δουλεύουν διερευνητικά και έχουν εξοικειωθεί με τις 5 φάσεις (5 Ε) και από την εμπειρία μου αυτός ο αρχικός σχεδιασμός ενδέχεται να αλλάξει ανάλογα με τις δυνατότητες και τις εμπειρίες των μαθητών.

- Εκτιμώμενος χρόνος-διάρκεια σε ημέρες:

Το σενάριο αυτό δημιουργήθηκε για την αξιολόγηση εκπαιδευτικού στο Πεδίο Α2 και είναι μία δραστηριότητα 45 λεπτών

 

2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα) – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Σύντομη περιγραφή σκεπτικού (επιστημονικές έννοιες, αιτιολόγηση επιλογής και σύνδεση με αναπτυξιακά και άλλα χαρακτηριστικά):

H έννοια τους ευημερίας προσανατολίζει την εκπαίδευση στο μέλλον καθώς αναφέρεται σε μια αθροιστική ανάπτυξη ικανοτήτων που θέτουν τα θεμέλια για την πνευματική και σωματική υγεία του παιδιού και διαμορφώνουν μια ασφαλή βάση για την εξερεύνηση και την κατανόηση του φυσικού και κοινωνικού κόσμου, προκαλώντας αίσθημα ικανοποίησης, χαράς και πληρότητας (Marbina, Mashford-Scott, Church & Tayler, 2015). Προετοιμάζοντας τους μαθητές του νηπιαγωγείου ομαλά για να μεταβούν στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα  συμβάλλει στην ομαλή προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον και κατά συνέπεια σε μια επιτυχημένη σχολική σταδιοδρομία. Μέσα από την έρευνα δράσης ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να ανιχνεύσει δυσκολίες  που πιθανά να αντιμετωπίζουν οι μαθητές αλλά και συναισθήματα που δυσκολεύουν το μαθητή. Το παιδί που είναι κοινωνικά και συναισθηματικά ώριμο αλλά και γνωρίζει το νέο πλαίσιο στο οποίο θα μεταβεί θα ανταποκριθεί με ευχαρίστηση στη μάθηση. Δημιουργώντας δε τις συνθήκες για να εκφράζουν τις ιδέες τους για το πώς θα ήθελαν να είναι το σχολείο στο οποίο φοιτούν τους δίνει την αίσθηση της ενεργής συμμετοχής και της δυνατότητας να αποφασίζουν για το περιβάλλον που μεγαλώνουν και κινούνται διαμορφώνοντας έτσι τους αυριανούς ενεργούς πολίτες που θα έχουν άποψη και ενεργό ρόλο στα δρώμενα της κοινωνίας όπου ζουν.

α) Εναλλακτικές (πρότερες) αντιλήψεις, τις ιδέες και τις αναπαραστάσεις των μαθητών/τριών (δηλαδή λανθασμένες ή ατελείς «γνώσεις» από εμπειρική ή επιστημονική άποψη):

Έχουν συνδέσει οι μαθητές το δημοτικό σχολείο με γραφή και ανάγνωση μόνο. Το σχολείο όμως και ιδιαίτερα η Α δημοτικού έχει κοινά στοιχέια με το νηπιαγωγείο και παρατηρείται αρκετά συχνά οι μαθητές με την αντίληψη ότι το σχολείο είναι μόνο γράμματα και διάβασμα να βαριούνται πολύ γρήγορα και να αποσπάται η προσοχή τους.

β) Πιθανές δυσκολίες της σκέψης τους σχετικά με τις έννοιες αυτές:

Πιθανή δυσκολία είναι ο φόβος που πιθανά να βιώσουν οι μαθητές για το δημοτικό σχολέιο για΄τι έιναι κάτι άγνωστο για όσα παιδιά δεν έχουν ήδη αδερφάκια αλλά και το γεγονός ότι πρόκειται για ένα νέο σχολικό πλαίσιο, του οποίου δ εγνωρίζουν τους κανόνες και σταδιακά πρέπει να μάθουν.

γ) Ζητήματα στην κοινωνική δομή της τάξης:

Για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών οι ομάδες θα χωριστούν σύμφωνα  με τον ΟΝ. Θα δημιουργηθούν  τυχαία ομάδες ανάλογα με τις εργασίες που θα γίνουν κατά τη διάρκεια του σεναρίου και θα περιλαμβάνει νήπια – προνήπια, αγόρια και κορίτσια.

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Ως προς τις προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, τα παιδιά αναμένεται να:

Γνώσεις:

Να προσδιορίζουν προσωπικούς στόχους και προυποθέσεις για την επίτευξη τους Β.1.1 (iii)

Να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με παιδιά από άλλα σχολεία (Β.2.1.iii)

Δεξιότητες:

Να εκτελούν ενέργειες σταδιακά χωρίς τη βοήθεια ενήλικα Β.1.1. (i)

Να ζητούν και να παρέχουν βοήθεια όταν χρειάζεται (Αίσθηση εαυτού Β1.1.ii)

Να μοιράζονται υλικά και αντικείμενα στο παιχνίδι και σε άλλες περιστάσεις (Αίσθηση εαυτού Β1.1.i)

Να ολοκληρώνουν τις δραστηριότητες /έργα τους και να εκτιμούν το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους θέτοντας νέους στόχους Β.1.1. (iii)

 4. ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ - ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

(σκοπός σεναρίου και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ως προς τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις)

Σκοπός:

Σκοπός είναι οι μαθητές να αναλάβουν πρωτοβουλίες και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις να φανταστούν πώς είναι το δημοτικό σχολείο αλλά και να εκφράσουν πώς θα το ήθελαν και τι προσδοκίες έχουν μέσα από κατασκευές που θα δημιουργήσουν τα ίδια μαθαίνοντας να εκφράζουν τις απόψεις τους και να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος όπου μεγαλώνουν και κινούνται .

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

 

 

 5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

(ενδεικτικά: οργάνωση της τάξης, εκπαιδευτικό υλικό, αξιοποίηση εποπτικών μέσων, λογισμικών και υπηρεσιών των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών)

Φυσικό Περιβάλλον:

Το συγκεκριμένο σενάριο θα υλοποιηθεί εντός της τάξης και θα αξιοποιηθούν τα κέντρα μάθησης: γωνιά συζήτησης και στα τραπέζια εργασίας, όπου οι μαθητές θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και θα δημιουργήσουν μακέτες/κατασκευές/ζωγραφιές.

Ψηφιακό Περιβάλλον:

Ηλεκτρονικός Υπολογιστής για τη δυημιουργία συλλογικής συνθετικής εργασίας και παρουσίαση από κούκλ άβαταρ

Εκπαιδευτικό Υλικό:

Κούκλα άβαταρ, εικόνα δημοτικού σχολείου, υλικά που υπάρχουν ήδη μέσα στην τάξη (μαρκαδόροι, ψαλίδια, χαρτιά κτλ, ) Σημασιολογικός Πίνακας, Φύλλο εργασίας, Τουβλάκια, χαρτόνια, φύλλα Α4, ψαλίδια, κόλλες, μαρκαδόροι, κηρομπογιές, άχρηστο υλικό

 


6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

 (περιγραφή διδακτικής μεθοδολογίας π.χ. διερευνητική, ομαδοσυνεργατική, βιωματική, κ.λπ. προσέγγιση, διδακτικές τεχνικές και διδακτικά εργαλεία, πλαίσιο και τεχνικές αξιολόγησης των μαθητών)  

6.1 Μαθησιακά πλαίσια:

Α. Διερευνήσεις Η διδακτική παρέμβαση είναι μέρος μιας έρευνας δράσης αναφορικά με τη μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο και είναι μία προετοιμασία για την επίσκεψή μας στο δημοτικό σχολείο. Ως προς το σχεδιασμό έχουν προηγηθεί συζητήσεις και παρουσιάσεις δραστηριοτήτων μετάβασης που έχω υλοποιήσει στο παρελθόν σ εσυνεργασία με όμορα δημοτικά σχολεία.  Μέσα από το portfolio  των μαθητών, το φωτογραφικό υλικό και την καθημερινή παρατήρηση εντός της τάξης γνωρίζω τα δυνατά σημεία των μαθητών μου, τα ενδιαφέροντά τους, τις ανάγκες τους που χρήζουν υποστήριξης Πρόκειται για τεκμήρια που λαμβάνονται υπόψη για το σχεδιασμό  των δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του δημοτικού.

  • Είδος Διερεύνησης: Έρευνα Δράσης
  • Τίτλος:  Πώς θέλω να είναι το δημοτικό σχολείο που θα πάω;

Β. Άλλα μαθησιακά πλαίσια που αξιοποιούνται:

Παιχνίδι οργανωμένο

 

6.2 Διδακτικές μέθοδοι στρατηγικές τεχνικές και πρακτικές:

 

Το συγκεκριμένο σενάριο αφορά μέρος μιας έρευνας δράσης και πρόκειται να ερευνηθούν οι απόψεις μαθητών πώς θα ήθελαν να είναι το δημοτικό σχολείο που θα φοιτήσουν.

Οι μαθητές θα κληθούν μέσα από συζητήσεις (Ας συζητήσουμε) με μια κούκλα άβαταρ να κινητοποιηθούν και να προβληματιστούν σχετικά με το δημοτικό σχολείο και να αναλάβουν πρωτοβουλίες μέσα από επιπρόσθετα ανοιχτά ερωτήματα, που θα ενισχύσουν το αρχικό ερώτημα από το οποίο θα συγκεντρωθούν σε έναν αρχικό σημασιολογικό Πίνακα οι πρότερες εμπειρίες των μαθητών, να δημιουργήσουν κατασκευές με ποικιλια υλικών

Αρχικά θα δημιουργήσουν μέσω ιδεοθύελλας/καταιγισμού ιδεών έναν σημασιολογικό χάρτη, ο οποίος θα αποτελέσει και εργαλείο αξιολόγησης στην τελευταία φάση του σεναρίου.

Η νηπιαγωγός θα αξιοποιήσει πρότερες εμπειρίες των παιδιών σχετικά με το θέμα και τις εμπειρίες τους και μέσα από κατάλληλες ανοιχτού τύπου ερωτήσεις θα υποστηρίξει την εξέλιξη του θέματος θέτοντας επιπρόσθετα ερωτήματα πχ. Τι πιστεύετε ότι υπάρχει σε μία τάξη του δημοτικού; Μοιάζει με την τάξη του νηπιαγωγείου, Μοιάζει με την τάξη του νηπιαγωγείου; Κτλ (Τεχνική της Σκαλωσιάς).

Η διδακτική παρέμβση στηρίζεται στο οργανωμένο παιχνίδι και είναι βιωματική αλλά και ομαδοσυνεργατική, καθώς οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες των 6 ατόμων για να δημιουργήσουν μία μακέτα/κατασκευή/χάρτη όπου θα αποτυπώνεται το δημοτικό σχολέιο και με όλα όσα θα ήθελαν να έχει. Οι κατασκευές αυτές θα παρουσιαστούν από τις ομάδες και με το εργαλείο «Μοιράζομαι και Συγκρίνω» θα παρουσιάσουν τις ιδέες τους και τις πληροφορίες και θα συγκρίνουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των κατασκευών αλλά και θα προβληματιστούν σχετικά με το τι θα μπορούσαν να συμπληρώσουν ή να αφαιρέσουν. Οι ιδέες των παιδιών  θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας συλλογικής συνεργατικής αφίσας (Συλλογική σύνθεση ευρημάτων, Συνθετική σκέψη) με την αξιοποίηση του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή που θα δοθεί μεταγενέστερα στο δημοτικό σχολέιο στα πλαίσια επίσκεψης που θα πραγματοποιηθεί.

Διαφοροποιημένη Διδασκαλία: Οι εργασίες που θα δοθούν στους μαθητές θα ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους και θα τους δίνουν αυθεντικά κίνητρα. Οι ομάδες που θα δημιουργηθούν θα είναι ευέλικτες. Οι μαθητές θα γνωρίζουν το σκοπό της διδακτικής παρέμβασης από την αρχή και ο σχεδιασμός της ακολουθίας των δραστηριοτήτων θα έχει μία λογική σειρά των 5 φάσεων 5 Ε, καθώς τα παιδιά την έχουν κατακτήσει ήδη και είναι εξοικειωμένα με αυτήν. Όπου είναι αναγκαίο οι μαθητές θα υποστηρίζονται με πιο απλές και σαφείς οδηγίες.

Οι διδακτικές τεχνικές που αξιοποιούνται αποτυπώνονται συνοπτικά στον παρακάτω πίνακα και περιγράφονται αναλυτικά στην περιγραφή των φάσεων της διδακτικής παρέμβασης:

 


 6.3 Ρόλος του Εκπαιδευτικού:

Ο/Η νηπιαγωγός εναλλάσσει διαφορετικούς ρόλους κατά την ανάπτυξη του διδακτικού σεναρίου. Συγκεκριμένα κατά την εξέλιξη του μαθησιακού προγράμματος λειτουργεί ως:

α. Ως ενορχηστρωτής της μαθησιακής εμπειρίας, καθώς δημιουργεί το πλαίσιο για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών πρακτικών και μαθησιακών εμπειριών στο σχολείο, διασφαλίζοντας ισορροπία ανάμεσα στις μαθησιακές εμπειρίες που ξεκινούν από τα ίδια τα παιδιά και εμπλουτίζονται από τις/τους νηπιαγωγούς, ώστε να επιτευχθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

β. Ως διαμεσολαβητής μεταξύ των παιδιών και του κόσμου που τα περιβάλλει. Θα είναι ο ενδιάμεσος κρίκος που καταγράφει, ερμηνεύει, επικοινωνεί και υποστηρίζει τις ιδέες, τις ανάγκες και τα επιτεύγματα των παιδιών στο σχολείο με την κοινωνία και τους γονείς, αλλά και στα άλλα πλαίσια της καθημερινής εμπειρίας τους, συντονίζοντας τις δράσεις τους σε σχέση με το περιβάλλον αλλά και τον κόσμο.

γ. Ως κριτικός φίλος που ακούει προσεχτικά τους μαθητές, κατανοεί και παρέχει ανατροφοδότηση στους μαθητές, τους ενθαρρύνει και τους προκαλεί να εκφραστούν με όποιο τρόπο μπορούν

δ. ως ερευνητής, που μαζί με τα παιδιά συμμετέχει ενεργά στην έρευνα δράσης και παρατηρεί, καταγράφει τη μαθησιακή πορεία και εξέλιξη των μαθητών δίνοντας και την αντίστοιχη ανατροφοδότηση.

 

6.4 Τεχνικές Αξιολόγησης:

Η αξιολόγηση καθ’ όλη την διάρκεια του εκπαιδευτικού σεναρίου θα είναι  συνεχής και διαμορφωτική. Θα δημιουργηθεί ο αρχικός σημασιολογικός χάρτης με τις πρότερες εμπειρίες των μαθητών ο οποίος θα συμπληρώνεται με τη νέα γνώση στο τέλος της παρέμβασης.

Εργαλείο Αξιολόγησης θα είναι επίσης και το συνεργατικό φύλλο εργασίας που θα δοθεί στο τέλος και τα παιδιά θα πρέπει να ψηφίσουν αυτό που θα ήθελαν να φοιτήσουν και να εξηγήσουν το γιατί.

Επίσης θα αξιολογηθεί πώς μαθαίνουν οι μαθητές και οδηγούνται στη μεταγνώση με το εργαλείο «Μοιράσου και Σύγκρινε», όπου οι μαθητές θα ανταλλάξουν ιδέες και πληροφορίες σχετικά με το θέμα

Θα γίνει παρατήρηση της δράσης στο φυσικό πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας αλλά και του τρόπου που εργάζονται οι μαθητές σε ομάδες και συλλογικά και θα παρατηρηθεί και ο βαθμός εμπλοκής τους στην όλη διαδικασία. Προϊόν αξιολόγησης θα είναι οι μακέτες που θα δημιουργηθούν από τα παιδιά.

Όλα τα παραπάνω δεδομένα αποτελούν τα τεκμήρια της μάθησης, τα οποία θα οδηγήσουν στην παιδαγωγική τεκμηρίωση μέσα από την ανάλυση τους και την κατανόηση της ατομικής μαθησιακής πορείας.

 

7.      ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)




 Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ

Μία κούκλα άβαταρ προσκαλεί τα παιδιά στο Δημοτικό να το επισκεφτούμε. Η πρόσκληση αυτή θα αποτελέσει την αφορμή για να ξεκινήσουμε τη συζήτηση για το Δημοτκό Σχολείο.(Ας συζητήσουμε)

Γεια σας φίλοι μου. Να σας συστηθώ. Είμαι ο Κωνσταντίνος και πηγαίνω στην Α δημοτικού. Ήρθα εδώ για να σας προσκαλέσω στο δημοτικό και να το γνωρίσετε από κοντά.

- Νομίζετε ότι το δημοτικό σχολείο μοιάζει με το νηπιαγωγείο; (Οι μαθητές λένε τις ιδέες τους – Αρχικός σημασιολογικός πίνακας)

- Τι πιστεύετε ότι υπάρχει σε μία τάξη του δημοτικού; Μοιάζει με την τάξη του νηπιαγωγείου; (Οι μαθητές λένε τις ιδέες τους – Αρχικός σημασιολογικός πίνακας)

-Τι νομίζετε ότι θα χρειαστείτε για να έρθετε στο δημοτικό; Κάντε μία βόλτα στην τάξη σας και διαλέξτε ένα αντικείμενο που νομίζετε και φέρτε το στην παρεούλα (Οι μαθητές πηγαίνουν και επιλέγουν ένα αντικείμενο και επιστρέφουν γρήγορα)

Η κούκλα άβαταρ ενισχύει τη συζήτηση με περισσότερα ερωτήματα (Τεχνική της Σκαλωσιάς)

-Νομίζω ότι σωστά επιλέξατε κάποια από τα πράγματα που θα χρειαστείτε στο δημοτικό σχολείο.

 

Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ

Δείχνω στον υπολογιστή το δημοτικό σχολείο και ζητάω από τα παιδιά να μου πουν αν τους αρέσει.

Η κούκλα άβαταρ ζητάει από τα παιδιά να εκφράσουν τις απόψεις τους για το πώς θα ήθελαν το δημοτικό σχολείο.

-Αυτό είναι το 4ο Δημοτικό σχολείο που θα πάτε του χρόνου. Εγώ όταν πήγα πέρσι ήμουν λίγο φοβισμένος γιατί δεν ήξερα τι θα συναντήσω εκεί, πώς θα είναι το σχολείο. Στην αρχή δε μου άρεσε καθόλου. Είχε πολύ τσιμέντο. Θέλω τη βοήθεια σας για να το φτιάξουμε όπως το φανταζόμαστε.

- Πώς το φαντάζεστε; (Οι μαθητές λένε τις ιδέες τους – Αρχικός σημασιολογικός πίνακας – συμπληρώνετε ο πίνακας με τις νέες ιδέες των παιδιών)

- Θα γίνετε τρεις ομάδες και με τα υλικά που θα βρείτε πάνω στα τραπέζια φτιάξτε το δημοτικό σχολείο όπως εσείς θα θέλατε να είναι.

- Προσοχή! Η κάθε ομάδα θα πρέπει να φτιάξει μία κοινή συνεργατική μακέτα με το σχολείο και με όσα θα ήθελαν να έχει το δημοτικό σχολείο.

Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ

Οι μαθητές χωρισμένοι σε τρεις ομάδες πηγαίνουν στα τραπέζια και βρίσκουν ποικιλία υλικών (τουβλάκια, χαρτόνια, μαρκαδόρους, ρολά υγείας, χαρτί Α4, ψαλίδια, κόλλες.

Οι μαθητές θα συζητήσουν και θα συναποφασίσουν τη μακέτα που θα δημιουργήσουν. Η εκπαιδευτικός θα υποστηρίζει διακριτικά την όλη διαδικασία.

Μόλις τελειώσουν φέρουν τις κατασκευές – ζωγραφιές στην παρεούλα και παρουσιάζουν τις ιδέες τους κατά ομάδες. Ακολουθεί συζήτηση και οι μαθητές απαντούν στα ερωτήματα:

-          Τι όμοιο έχουν τα σχολεία που φτιάξατε;

-          Τι διαφορετικό έχουν;

-          Τι άλλο θα μπορούσατε να βάλετε;

-          Θέλετε να συμπληρώσετε κάτι καινούριο που είδατε στις άλλες εργασίες;(Τεχνική Μοιράζομαι και Συγκρίνω)

Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ

Οι ιδέες των μαθητών από τις δημιουργίες τους θα αποτυπωθούν σε ένα ενιαίο έργο στον υπολογιστή με την τεχνική Σύρε και Άσε (drag & drop) πάνω όμως στην εικόνα του 4ου Δημοτικού σχολείου.

Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ

Φύλλο συνεργατικό με προτάσεις 3 σχολείων και ψηφίζουν ποιο τους άρεσε περισσότερο και σε ποιο θα ήθελαν να φοιτήσουν και γιατί.

 


8.      ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Συνέντευξη από μαθητές του Δημοτικού

Επίσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο

 

 

9.      ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση, Αθήνα:ΙΕΠ

Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2021). Οδηγός νηπιαγωγού - Υποστηρικτικό υλικό. Πυξίδα: Θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο-Διδακτικοί σχεδιασμοί. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

 

 

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του εποπτικού υλικού σε άλλο ιστολόγιο

Μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στην τάξη σας μόνο.